Викладка сигарет — це оформлення вітрин, прикасових зон і спеціальних стелажів у супермаркетах шляхом розміщення сигарет на яскравому тлі в рамках, боксах та панно. При цьому використовуються яскраві дизайнерські рішення, підсвітка й аксесуари з тютюновими брендами. Доповнює картину також те, що до дизайну власне пачок сигарет також застосовуються нестандартні підходи з намаганням поліпшити й зробити цікавішим їхній зовнішній вигляд.[1]

Викладка сигарет як рекламний інструмент стимулювання продажів

Викладка сигарет як рекламний інструмент стала популярною після створення в Україні в 2011 році дистриб’юторської компанії-монополіста «Мегаполіс» (з 2016 року перейменована в TEDIS Ukraine).[2] Показово, що «Мегаполіс» заснований структурами російського мільярдера Ігоря Кесаєва, який є власником російського підприємства, що виробляє зброю для збройних сил Російської Федерації. Наразі Кесаєв офіційно не є бенефіціаром або засновником TEDIS Ukraine, проте журналісти видання «Українська правда» знайшли докази того, що компанія все ще з ним пов’язана.[3]

Необхідність законодавчої заборони викладки сигарет як форми стимулювання продажів зумовлена принципами державної політики щодо попередження куріння тютюнових виробів та міжнародними зобов’язаннями України — зокрема тими, що стосуються ратифікованої в 2016 році Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну (РКБТ).[4] Згідно зі Статтею 13, Україна як держава-учасниця Конвенції взяла на себе зобов’язання ввести заборону на будь-які форми стимулювання продажів тютюнових виробів. При цьому пункт 12 Керівних принципів застосування Статті 13 прямо й чітко вказує, що навіть зображення тютюнових виробів у пунктах продажів вже є рекламою і стимулюванням, а пункт 13 вимагає запровадити повну заборону на будь-яке зображення та видимість тютюнових виробів у місцях продажів.[5] Строк для імплементації цих норм до національного законодавства для України закінчився 4 вересня 2011 року. При цьому відтермінування впровадження положень про заборону викладки по суті створює для тютюнової індустрії преференційний режим щодо маркетингу, що порушує ще й Статтю 5.3 РКБТ.[6]

Всеукраїнський моніторинг коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну» 2013[7] 2014[8] років показав, що в місцях продажу найчастіше використовуються такі форми викладки сигарет:

  • викладка сигарет займає значну частину — переважно половину — вітрини;
  • розміщення пачки у спеціальній рамці або на дисплеї;
  •  підсвітка окремих пачок;
  •  виставлення пачок на тлі особливих фонових малюнків;
  •  викладка сигарет у найбільш вигідних точках вітрини: на рівні очей споживачів, над касою, праворуч від віконця продажів у кіосках;
  •  використання збільшеного макету пачки;
  •  яскраві наклейки з ціною, торгові аксесуари із зображенням тютюнових брендів, монетниці для решти на касі;
  •  цінники, що розміщені безпосередньо на пачках та закривають попереджувальні написи.

Отже, сигарети розміщують так, щоб їх одразу було видно потенційним покупцям, які щойно зайшли в магазин або проходять повз кіоск. При цьому нерідко біля сигарет виставляють солодощі та/або іграшки. Відповідно до Глобального опитування дорослих щодо вживання тютюну в Україні (GATS 2017), 72% українців вважають такі викладки сигарет рекламою.[9] Згідно з дослідженням 2016 року серед дітей 7-10 років діти також сприймають викладку сигарет як рекламу та пропаганду тютюнокуріння.[10] Глобальне опитування молоді щодо вживання тютюну в Україні серед молоді віком 13-15 років (GYTS 2017) показало, що понад 60% молодих людей помічали будь-яку рекламу або стимулювання продажу сигарет у місцях продажу.[11] В результаті нещодавнього дослідження, проведеного за підтримки UNICEF восени 2018 року, було отримано схожі дані: 60,4% молоді бачили рекламу сигарет, причому серед них 56,8% помічали її в кіосках, 48,9% —в прикасових зонах супермаркетів і лише 25,5% — в Інтернеті.[12]

У 2015 році в Україні було понад 90 тис місць продажу сигарет. Згідно з моніторингом, проведеним роком раніше, в 2014 році, не менше 77% пунктів продажу використовують спеціальне обладнання.[13] Найчастіше місця продажів розташовані поблизу шкіл,[14] університетів, автобусних зупинок. Експерти сфери контролю над тютюном зазначають, що викладка сигарет орієнтована, передусім, на дітей, молодь і тих, хто кинув або намагається кинути курити.[15] Ці висновки підтверджуються дослідженням Школи громадського здоров’я Університету Джона Хопкінса, що було проведене в 2016 році спільно з ГО «Життя».[16]

Психологічний механізм дії викладки такий: розміщення сигарет на рівні дитячих очей поруч із популярними серед молоді товарами, як-от солодощі або журнали, формує соціальну толерантність до куріння, а використання яскравих дизайнерських рішень підводить молодих людей до думки, що курити —це не тільки прийнятно, але й модно. З особами, які кинули курити, механізм викладки працює як нагадування. При цьому тютюнові компанії регулярно оновлюють візуальну складову вітрини для того, щоб люди не звикали до неї, а постійно звертали увагу на нові яскраві візуальні ефекти. Таким чином спеціальна викладка сигарет провокує спонтанні покупки і впливає на остаточний вибір покупця. Так, діти, котрі бачать сигарети у яскравих вітринах магазинів, на 64% більш схильні почати курити,[17] а 38% курців, які намагаються кинути курити, згодні, що наявність тютюнових виробів у вітринах магазинів викликає потяг до куріння.[18] Згідно з опитуванням, проведеним Київською школою економіки в 2016 році, майже щодня в 70% київських кіосків неповнолітні намагаються купити сигарети.[19]

За даними видання «Економічна правда», той факт, що викладка сигарет є найбільш ефективним рекламним інструментом, неофіційно підтверджують і самі представники тютюнової індустрії. Кожна тютюнова компанія має власних торгових представників, які розміщують в точках продажу спеціальне обладнання та контролюють, щоб сигарети їхньої компанії займали найбільш вигідне розміщення у вітринах і за кількістю переважали конкурентів. Торгові представники ведуть спеціальну звітність щодо усіх точок продажу, де після кожного візиту на точку фіксують дані про тип встановленого там обладнання, кількість і конкретне розміщення на вітрині пачок сигарет їхньої компанії та компаній-конкурентів. Згодом ця інформація порівнюється з результатами продажів на точці. Оновлення викладки постачальниками й представниками тютюнових компаній проводиться систематично. У свою чергу власники торгових точок отримують гонорар за розміщення спеціального обладнання. Представники тютюнових компаній конкурують за найбільш вигідні для викладки місця, від чого власники торгових точок отримують значні доходи.[20]

За даними Київської школи економіки, заборона викладки сигарет може знизити ймовірність почати або продовжити курити на 23%.[21] Крім того, вторинним результатом заборони викладки буде скорочення витрат на лікування хвороб, викликаних тютюнокурінням.

Заборону видимого розміщення тютюнових пачок уже запроваджено в багатьох країнах, зокрема в Канаді, Ісландії, Великій Британії, Норвегії, Фінляндії, Ірландії, Хорватії, Туреччині, Білорусі, Росії, Австралії, Новій Зеландії, Непалі, Панамі, Кенії, Таїланді. Позитивний ефект таких заходів підтверджено досвідом найбільш прогресивних європейських держав. Так, Ісландія запровадила заборону видимого розміщення тютюнових пачок у 2001 році, що дало можливість спостерігати такі дані: у 1999 році палили сигарети (щонайменше раз на місяць) 28% ісландських підлітків, а в 2011 році цей рівень знизився до 10%. Норвегія заборонила видиме розміщення тютюнових пачок у магазинах в 2010 році — й рівень куріння підлітків там зменшився з 19% у 2007 році до 14% у 2011 році.[22] В Канаді після заборони викладки сигарет рівень куріння серед підлітків 15-19 років знизився з 22% (2002 р.) до 12% (2011 р.).[23]

Варто зазначити, що за законодавчу заборону викладки сигарет виступає і українське суспільство: впродовж 2017-2019 років підтримка заборони сигаретних викладок у місцях продажу серед населення зросла з 68% до 84%.[24]

Історія правового регулювання викладки сигарет в Україні

Представники міжнародних організацій з охорони здоров’я зазначають, що в Україні тютюнова індустрія використовує тактику поєднання стимулювання продажів і спонсорства, що дозволяє безпосередньо впливати на ставлення до куріння і, відповідно, споживання тютюну, особливо серед жінок та молоді.[25] У 2009 році було зареєстровано законопроект № 5164 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів)[26]», важливість якого полягала в тому, що він містив визначення стимулювання продажів та повністю забороняв будь-які форми прямого і непрямого стимулювання, зокрема безпосередньо в точках продажів тютюнових виробів (зміни в Статті 16 ЗУ «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення»).

У першому читанні законопроект набрав конституційну більшість голосів. Як повідомляє народний депутат 7-го скликання Леся Оробець у своєму матеріалі в онлайн-виданні «Українська правда”», така підтримка викликала активізацію тютюнового лобі, й на наступних етапах законодавчого процесу документ зіштовхнувся зі значною протидією. Під час підготовки до другого читання народні депутати подали 70 правок.[27] Експерт у сфері контролю над тютюном Андрій Скіпальський повідомив «Українській правді», що один із блоків правок, запропонований народним депутатом Оленою Кондратюк, був спрямований на виключення з тексту законопроекту як самого визначення «стимулювання продажів», так і більшості заходів, що стимулюють продажі тютюну.[28] Для обробки правок було створено робочу групу, куди увійшло 10 осіб, які систематично займаються лобіюванням інтересів тютюнової індустрії,[29] зокрема: юрист «Укртютюну» Володимир Гальченко, екс-в.о. генерального директора «Укртютюну» Світлана Євдошенко, генеральний директор «Укртютюну» Валентина Хоменко, директор лобістської структури «СЕС-Україна» Олександр  Ленгауер. Наслідком стало винесення на комітет двох протилежних за змістом варіантів законопроекту — антитютюнового та протютюнового: останній було подано з процесуальними порушеннями, він не тільки не вводив нових обмежень щодо реклами тютюну, а й ускладнював дію раніше ухвалених норм.[30]

Через 9 місяців після голосування в першому читанні комітет з питань свободи слова та інформації, розглянувши обидва варіанти законопроекту, прийняв за основу протютюновий варіант. Попри це, у другому читанні, розглядаючи норму про заборону стимулювання продажу, народні депутати не підтримали редакцію, представлену комітетом. Тим самим фактично була затверджена початкова версія Статті 16, що містить абсолютну заборону стимулювання продажу тютюнових виробів. Після цього на підпис Голові Верховної Ради Володимиру Литвину було подано сфальсифікований текст законопроекту — з повністю відсутніми проголосованими змінами Статті 16, що передбачають заборону стимулювання продажу тютюнових виробів.[31] Володимир Литвин повернув обидва варіанти законопроекту в профільний комітет для того, щоб члени комітету надали йому єдину узгоджену версію. Однак через вплив тютюнового лобі комітет за кілька місяців так і не надав текст. Литвин, не дочекавшись відповіді від комітету, підписав закон через 5 місяців після голосування у другому читанні (детальніше в матеріалі Андрія Скіпальського для «Української правди»)[32].

Програвши в Парламенті, представники тютюнової індустрії спробували не допустити підписання закону Президентом. Так, Українська асоціація виробників тютюнових виробів «Укртютюн» направила лист із проханням про зустріч на ім’я прем’єр-міністра Миколи Азарова. У листі представники асоціації стверджували, що наслідком підписання Президентом закону № 3778 (законопроект № 5164) стане призупинення легального виробництва тютюнових виробів в Україні, в результаті чого, за їхнім твердженням, державний бюджет недоотримає мільярди гривень в якості податків, а сотні тисяч громадян України втратять робочі місця.[33] Схожі звернення в адміністрацію президента надходили від Держкомтелебачення, Асоціації видавців періодичної преси та інших суб’єктів, задіяних у тютюновому лобізмі.[34] Незважаючи на втручання тютюнової індустрії, 13 березня 2012 року колишній президент Віктор Янукович підписав закон.[35]

Експерт у сфері контролю над тютюном Андрій Скіпальський вважає, що основна причина перешкод з боку тютюнового лобі, з якими зіткнувся закон № 3778, — це заборона реклами в прикасових зонах і кіосках, за допомогою якої тютюнові корпорації щорічно отримують величезні прибутки.[36] Ще одна експертка, екс-народний депутат Ганна Гопко в матеріалі для «Української правди» пояснює, що тютюнова індустрія, попри колосальний прибуток, втрачає споживачів: сотні тисяч українців кидають палити, а велика кількість курців вмирає. Для того, щоб зберегти рівень прибутку, тютюновим корпораціям постійно потрібні нові споживачі, яких найпростіше знайти серед дітей та молоді.[37] Разом з тим, після того як пряма реклама тютюнових виробів була законодавчо обмежена, тютюнова індустрія почала активніше використовувати нові маркетингові методи, зокрема приховану рекламу і стимулювання продажів. За оцінкою експертів Світового банку, на відміну від малоефективної часткової заборони реклами, повна заборона може зменшити куріння на 7%.[38] Таким чином, закладені в законі ідеї, блокуючи залучення молоді до тютюнокуріння, представляють для тютюнових корпорацій серйозну загрозу зменшення прибутку. Аналогічні висновки містяться в зверненні на підтримку закону № 3778, який Віктору Януковичу направили шість міжнародних організацій з охорони здоров’я.[39]

Законодавча прогалина в регулюванні заборони викладки сигарет

Після вступу в силу закону № 3778 пряма реклама практично повністю зникла з пунктів продажу. Це підтвердила і коаліція громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну». Однак щорічний моніторинг, який проводять представники коаліції, показує, що тютюнові компанії продовжують використовувати різні методи стимулювання продажів, які прямо не вказані в законодавстві, зокрема — спеціальну викладку пачок сигарет у прикасових зонах і вітринах. За даними коаліції, такі форми стимулювання найчастіше використовують супермаркети (85%) та кіоски (84%), менше — міні-маркети (60%).[40]

Як було зазначено вище, законом № 3778 заборонені будь-які форми стимулювання продажу тютюнових виробів, при цьому в розумінні закону стимулюванням є будь-який вид передачі комерційної інформації, метою, результатом або ймовірним результатом якого є вживання тютюну.[41] Очевидно, що викладка тютюнових виробів з використанням спеціального обладнання та візуальних засобів, спрямованих на привернення уваги і створення позитивних асоціацій у потенційного покупця, підпадає під це визначення. Таку ж думку в своєму експертному висновку висловив завідувач кафедри реклами та зв’язків з громадськістю Інституту журналістики Київського національного університету ім. Тараса Шевченка проф. Іванов В.Ф.[42].

Однак скориставшись тим, що викладка як маркетинговий інструмент прямо не вказана в законодавстві, тютюновим лобістам вдалося домогтися блокування імплементації цієї норми. Аргументація тютюнових компаній полягає в тому, що викладка — це оформлення вітрини і/або надання споживачеві інформації про товар, а не реклама. Юрист проекту «Київ без тютюнового диму» Центру демократії та верховенства права Петро Король під час прес-конференції в новинному агентстві УНІАН повідомив, що, незважаючи на маніпулятивність такої позиції, контролюючі органи стали на бік тютюнової індустрії.[43] Держпродспоживслужба України у відповіді на інформаційний запит в порядку консультації повідомила, що викладка може розцінюватися як стимулювання продажів тютюнових виробів в тому випадку, якщо суб’єктом господарювання встановлено рухомі світлові прилади, що привертають увагу до конкретних тютюнових виробів (зміна кольору, рухоме підсвічення), проводиться демонстрація відеороликів, зображуються тютюнові вироби або їх елементи, або вміщуються будь-які тексти поряд із тютюновими виробами з метою привернення  уваги відвідувачів підприємств торгівлі[44].

Незабаром після прийняття зазначених вище законодавчих змін у місцях продажу сигарет поступово стала з’являтися викладка, яка з часом набувала все більш агресивного характеру. Таким чином, стало зрозуміло, що єдиним рішенням цієї проблеми може бути тільки пряма законодавча заборона викладки і будь-якої візуальної презентації сигарет у місцях продажу.

Законопроект № 4030а: пряма заборона викладки сигарет

Для того, щоб ліквідувати наявну прогалину в законодавстві й захистити дітей та молодь від впливу прихованої реклами сигарет, у липні 2016 року 19 народних депутатів з різних фракцій зареєстрували законопроект № 4030а[45]. Законопроект № 4030а про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо захисту громадського здоров’я від шкідливого впливу тютюнового диму) передбачає повну заборону видимого розміщення пачок сигарет у місцях продажу, визначення терміну «приміщення», збільшення кількості місць на 100% вільних від тютюнового диму, а також збільшення розміру штрафів для фізичних осіб за порушення норм заборони куріння у громадських місцях. Згідно з положеннями законопроекту, для того, щоб ознайомитися з наявним асортиментом тютюнових виробів, повнолітній покупець зможе побачити прайс-лист формату А4 з переліком наявних у продажу сигарет та їх цінами і, в разі необхідності, попросити надати пачки для кінцевого вибору.

Законопроект отримав схвальну оцінку від ВООЗ[46] та відповідає євроінтеграційним зобов’язанням нашої держави. 12 квітня 2017 року профільний комітет з питань охорони здоров’я одноголосно рекомендував законопроект № 4030а для прийняття Верховною Радою України у першому читанні.[47] Міністерство охорони здоров’я України підтримало документ листом № 05.1-03/14390 від 25.05.2017 року. Також законопроект отримав схвальну оцінку від коаліції громадських організацій Реанімаційний Пакет Реформ[48], Світового банку та 35 організацій – представників європейської коаліції «Smoke Free Partnership»[49]. З листом на підтримку законопроекту до Президента України звернулися провідні медики.[50]

На підтримку законопроекту виступили багато політиків і громадських діячів, серед яких — екс-в.о. міністра охорони здоров’я Уляна Супрун, екс-народні депутати Ігор Луценко, Світлана Заліщук, Ганна Гопко, Артур Палатний, Наталія Веселова, екс-глава комітету з питань охорони здоров’я Ольга Богомолець, експертка антитютюнового руху Юлія Солоха, телеведуча Марічка Падалко, лідер рок-гурту «Гайдамаки» Олександр Ярмола, режисер-документаліст Сергій Лисенко та багато інших.

У Верховній Раді для просування законопроекту № 4030а і ще кількох антитютюнових ініціатив було створено міжфракційне депутатське об’єднання «На часі», до якого увійшли 11 народних депутатів.[51] Громадські активісти запустили інформаційну кампанію «Тютюнові корпорації полюють на дітей» з метою досягнення заборони викладки сигарет.[52] У рамках інформаційної кампанії відбулися прес-тур[53], всеукраїнський забіг, брифінги, виставки[54], численні акції[55] та перформанси[56], була запущена соціальна реклама[57].

Незважаючи на широку громадську та міжнародну підтримку, з моменту реєстрації законопроекту минуло більше двох років, перш ніж його поставили в порядок денний пленарного засідання Верховної Ради. Потім впродовж 8 місяців законопроект не виносився на голосування, оскільки не був включений у прохідну частину порядку денного. Лише 14 травня 2019 року документ поставили на голосування, однак народні депутати не дали достатньої кількості голосів, щоб підтримати його в першому читанні.

Причини провалу голосування за законопроект № 4030а: тактики протидії тютюнової індустрії

Міфи тютюнових лобістів щодо заборони викладки

Як було зазначено вище, 84% населення держави підтримують заборону викладки сигарет. Таку ситуацію навряд чи можна назвати сприятливою для тютюнової індустрії. У спробах вплинути на громадську думку і позицію так званих «policy makers» тютюнові лобісти активно тиражують в медіа-просторі неправдиву інформацію про антитютюнові законопроекти, зокрема про № 4030а. Так, в ЗМІ регулярно з’являються матеріали, що містять такі тези:

  • через заборону викладки сигарет постраждає економіка і малий бізнес.[58] Євген Кузик в матеріалі для видання «Обозреватель» пояснює, що законопроект № 4030а не передбачає заборони продажу тютюнових виробів та закриття малого бізнесу чи підприємств торгівлі, які продають тютюнові вироби. Законопроект № 4030а також не регулює правила торгівлі, а лише забороняє приховану рекламу тютюнових виробів, що є інструментом захисту громадського здоров’я[59];
  • викладка сигарет не впливає на рівень поширення куріння, в тому числі на куріння серед неповнолітніх[60]. Ця теза спростовується численними дослідженнями, наприклад, комплексним дослідженням ВООЗ[61];
  • заборона викладки призведе до зростання нелегальної торгівлі. Проте як зазначила виконавча директорка ГО «Життя» Лілія Олефір (див. статтю в «Українській правді»[62]), після прийняття попередніх законодавчих обмежень реклами в 2012 році рівень контрабанди скоротився з 3% до 1,5%;
  • термін у 6 місяців для того, щоб точки продажу встигли переобладнатися, є недостатнім. Досвід інших держав, де впроваджена заборона викладки, показує, що переобладнати вітрини можливо навіть за 2 місяці;
  • заборона викладки сигарет порушує право споживача на інформацію. Згідно з положенням законопроекту, в місцях продажу тютюнових виробів покупець бачитиме інформацію про асортимент тютюнової продукції та ціни у вигляді чорно-білої таблиці 40х30 см. Вибравши бренд, покупець зможе подивитись обрані тютюнові вироби, отримати всю необхідну інформацію та придбати за бажанням[63].

Інформаційну кампанію проти законопроекту № 4030а розгорнули ГО «Національна організація роздрібної торгівлі» («НОРТ») та її голова Юрій Бондарєв разом зі своїм заступником Миколою Ганулом, а також помічник народного депутата фракції БПП Мар’ян Заблоцький, екс-перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України Максим Нефьодов, Американська торгова палата, Асоціація міст України.

Замовні матеріали з негативними коментарями представників «НОРТ» з’явилися в топових українських медіа[64] та фейсбук-сегменті[65]. У 2018 році, після того як законопроект був включений до порядку денного пленарних засідань ВРУ, журнал «Новое время» в одному з номерів розмістив окрему вкладку на 8 сторінок формату А4 з фотографіями продавчинь тютюнових кіосків, які нібито просять не відбирати у них роботу.[66] На вкладці містився заклик до народних депутатів не підтримувати законопроект № 4030а. За інформацією експерта в сфері контролю над тютюном Андрія Скіпальського, замовником цього «спецвипуску» виступила ГО «НОРТ». Важливо зазначити, що на вкладці не було попередження про те, що матеріал по суті є рекламою або спецпроектом на захист комерційних інтересів тютюнових компаній. 14 травня 2019 року, в день голосування за законопроект, під Верховною Радою відбувся пікет жінок, які роздавали зазначені вкладки з журналу «Новое время» та розповідали перехожим, нібито вони можуть залишитися без роботи, якщо законопроект буде ухвалено.[67] Від імені «НОРТ» було направлено звернення проти законопроекту на адресу Верховної Ради, Кабінету Міністрів і Президента України.[68] Також представники організації брали участь у засіданні профільного комітету. Така активність «НОРТ» не випадкова: президент організації Юрій Бондарєв раніше працював на керівних посадах у тютюновій компанії «Філіп Морріс Україна».[69]

Максим Нефьодов, цивільна дружина якого працює в металургійному холдингу Ріната Ахметова і Вадима Новінського[70], у відповідь на запит Асоціації міст України підписав лист від Міністерства економічного розвитку із критикою законопроекту № 4030а та аргументацією тютюнової індустрії.[71]

Асоціація міст України направляла листи-звернення проти прийняття законопроекту також на адресу профільного комітету ВРУ та Уряду.[72] Виконавчий директор організації Олександр Слобожан в ЗМІ тиражував міф про те, що заборона викладки сигарет негативно вплине на місцеві бюджети.[73]

Ще один автор замовних статей (напр., див. статтю на УНІАН)[74] Мар’ян Заблоцький у 2017-2018 роках отримав для своєї ГО «Українське товариство економічних свобод» 263 тис доларів від «Філіп Морріс Інтернешнл».[75]

Варто зазначити, що представники тютюнової індустрії не тільки діяли через своїх агентів в органах влади, а й самі відкрито виступили проти прийняття законопроекту. Так, неправдиву та маніпулятивну інформацію щодо викладки сигарет у своїх інтерв’ю та публікаціях поширювали генеральний директор асоціації «Укртютюн» Валентина Хоменко[76], директор з корпоративних зв’язків «Філіп Морріс Україна» Наталя Бондаренко (інтерв’ю на сайті business.ua)[77], директор відділу корпоративних питань і комунікацій тютюнової компанії JTI Гінтаутас Діргела[78]. Заяви проти заборони викладки сигарет зробили «Бритіш Американ Тобакко Україна»[79] та «Imperial Tobacco»[80].

Показово, що тютюнові лобісти в інших державах використовували такі самі тези проти заборони викладки сигарет, як і їхні українські колеги в комерційних та державних структурах.[81]

«Псевдо-дослідження»

Влітку 2016 року в Києві в 10 торгових кіосках продавці закрили вітрини сірою плівкою. На вітринах було вказано, що проводиться «тестування нових правил розміщення тютюнових виробів», які плануються згідно з проектом закону № 4030а. Пачки сигарет в цих місцях були приховані від споживачів, натомість на окремому аркуші подавався перелік тютюнових виробів із цінами. Біля цих кіосків проводилося спеціальне опитування покупців щодо їхнього ставлення до нового оформлення вітрин тютюнових кіосків. Представники громадських організацій коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну» заявили, що це провокація з боку тютюнового лобі. Так, активісти зазначили, що це «дослідження» проводилося в сезон відпусток, коли рівень продажів традиційно нижчий, для того, щоб представити закриття вітрин причиною падіння продажів. Крім того, згідно з нормами законопроекту, вітрини не обов’язково заклеювати плівкою, достатньо розмістити на місці сигарет інші товари. Однак тютюнові лобісти навмисне спотворили зовнішній вигляд торгових кіосків для того, щоб викликати незадоволення покупців.[82] «Експеримент» був організований «НОРТ».[83]

Ще одне псевдо-дослідження щодо економічного ефекту від заборони викладки сигарет було проведено в Інституті економічних досліджень та політичних консультацій Ігоря Бураковського.[84] Автори дослідження стверджують, що заборона викладки сигарет не дозволить знизити поширеність куріння та призведе до зростання тіньового ринку.[85]

Згодом обидва дослідження використовувалися для захисту позицій тютюнових лобістів. Так, на круглому столі, який в травні 2018 року відбувся в Українському інституті майбутнього, Ігор Бураковський та президент «НОРТ» Юрій Бондарєв виступили проти заборони викладки сигарет, аргументуючи свою позицію результатами досліджень.[86]

Спроби дискредитації прихильників законопроекту № 4030а

У лютому 2018 року в ефірі «5 каналу» вийшов випуск програми «Stop Корупції» під назвою «Тютюнові війни», в якому містилася неправдива і маніпулятивна інформація, спрямована на дискредитацію представників антитютюнового руху, які займаються адвокацією законопроекту № 4030а.[87] Співробітників ГО «Життя» і персонально екс-главу правління Андрія Скіпальського звинуватили в неефективній роботі й освоєнні грантових коштів. У негативному світлі була представлена народний депутат України 8-го скликання Ганна Гопко. Автори сюжету заявили також, що завідувач сектору контролю за тютюном Українського інституту стратегічних досліджень Костянтин Красовський причетний до фінансових махінацій. Через кілька днів після виходу сюжету ГО «Життя» опублікувала заяву, де змістовно спростувала всі звинувачення і вимагала спростування недостовірної інформації від «5 каналу».[88] Цей приклад демонструє, що поряд з безуспішними спробами дискредитації ідей законопроекту, тютюнові лобісти намагаються дискредитувати авторів цих ідей.

Парламентський лобізм

У серпні 2016 року народний депутат 8-го скликання від фракції політичної партії «Народний фронт» Олена Масоріна зареєструвала у Верховній Раді альтернативний законопроект № 4030а-1[89]. Альтернативний законопроект має суттєві відмінності і, на думку експертів з контролю над тютюном, містить норми, закладені лобістами. Зокрема, у документі є потенційні законодавчі прогалини і положення, які згодом можуть трактуватися на користь тютюнової індустрії. Наприклад, документом передбачені винятки, на які не поширюється заборона викладки — спеціально відведені місця продажів.[90] Однак, як показує практика правозастосування, в подальшому в якості таких спеціалізованих місць можуть розглядатися чи не будь-які місця продажів. Таким чином, альтернативний текст повністю нівелює підхід, закладений в основний законопроект № 4030а. Однак на профільному комітеті з питань охорони здоров’я Олена Масоріна зачитувала нібито переваги альтернативного документа[91], в той же час основний законопроект Масоріна розкритикувала в комітеті з питань європейської інтеграції[92].

Олена Масоріна відома системними діями на підтримку тютюнової індустрії в стінах Верховної Ради.[93] Крім того, народний депутат брала участь у численних блокуваннях антикорупційних ініціатив.[94]

Восени 2018 року журналісти програми «Гроші» телеканалу «1+1» зафіксували, як народний депутат Василь Петьовка в сесійній залі ВРУ відправляв смс із проханням заблокувати законопроект № 4030а.[95] Пізніше журналістам вдалося зняти на камеру, як Петьовка в смс-повідомленнях обговорював транспортування фур із сигаретами. Незважаючи на явні докази, народний депутат в коментарі журналістам не визнав свою причетність до тютюнової індустрії.

Найбільші перешкоди прийняттю законопроекта № 4030а створила екс-глава податкового комітету Ніна Южаніна (фракція БПП в 8-му скликанні ВРУ). На погоджувальній раді ВРУ Южаніна виступила проти включення законопроекту в порядок денний, незважаючи на те, що головним комітетом цього законопроекту є комітет з питань охорони здоров’я та законопроект жодним чином не стосується податків. Також Южаніна позарегламентним шляхом вимагала розглядати № 4030а разом із її законопроектом № 2430-д[96], вдавшись у своїй аргументації до спотворення фактів. Так, депутат заявила, що законопроект № 2430-д був розроблений за участю громадськості і включає положення законопроекту № 4030а. Обидва аргументи є неправдивими. Разом з тим, згідно з регламентом ВРУ спільно можуть розглядатися тільки альтернативні й доопрацьовані законопроекти. Варто зазначити, що співавторами лобістського законопроекту № 2430-д виступили народні депутати 8-го скликання Ніна Южаніна, Геннадій Кривошея, Юрій Вознюк, Олександр Кірш, Олена Масоріна, Михайло Кобцев, Роман Заставний, Олег Кришин, Роман Мацола, Андрій Шинькович, Максим Курячий, Андрій Антонищак, Леонід Козаченко. Показово, що помічником народного депутата Леоніда Козаченка на громадських засадах була генеральний директор «Укртютюну» Валентина Хоменко.[97]

Під час розгляду законопроекту № 4030а у першому читанні 14 травня 2019 року Южаніна відкрито виступила проти нього.[98] Звертає на себе увагу той факт, що депутат спочатку підтримувала норму про заборону викладки відповідно до законопроекту № 4030-а[99], але після того, як документ включили до порядку денного, зайняла діаметрально протилежну позицію. Не будучи фахівцем з охорони здоров’я, Ніна Южаніна систематично виступає проти антитютюнових ініціатив. У зв’язку з цим, Український центр контролю над тютюном включив Южаніну до списку «Лобістів» тютюнових компаній.[100] Також у 2019 році Ніна Южаніна стала лауреатом антипремії «Золота коса», яку вручають організації з охорони громадського здоров’я за відстоювання комерційних інтересів тютюнових корпорацій всупереч інтересам громадян.[101]

Показово, що Ніна Южаніна регулярно стає героїнею антикорупційних розслідувань і публікацій. Наприклад, журналісти порталу «Антикор» з’ясували, що народний депутат не задекларувала елітну квартиру в Києві вартістю 11 млн гривень[102], а журналіст Олександр Дубінський повідомив, що Южаніна приховала набуття туристичної фірми і внесення в статутний капітал 20 млн гривень, оформивши фірму на невістку

[1] Український центр контролю над тютюном. РЕКЛАМА ТЮТЮНОВИХ ВИРОБІВ||РЕКЛАМА СИГАРЕТ. Дата доступу: 25.09.2019. http://www.tobaccocontrol.org.ua/news/rieklama-tiutiunovikh-virobiv-rieklama-sighariet

[2] Futuristic Dreamer. № 7. Тіньовий маркетинг: нові підходи до реклами тютюнових виробів в Україні та світі. Дата доступу: 25.09.2019. https://cutt.ly/5wFRswA

[3] Українська правда. ЯНІНА КОРНІЄНКО, РОМАН КИРИЧЕНКО. Справа «Мегаполіса». Адміністрація президента нервово курить осторонь. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.pravda.com.ua/articles/2016/01/29/7097151/

[4] Верховна Рада України. Рамкова конвенція ВООЗ із боротьби проти тютюну. Конвенцію ратифіковано Законом № 3534-IV (3534-15) від 15.03.2006. Дата доступу: 25.09.2019. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/897_001

[5] Всесвітня організація охорони здоров’я. Керівні принципи застосування Статті 13 (Реклама, стимулювання продажу та спонсорство тютюнових виробів) Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.who.int/fctc/treaty_instruments/article_13_ru.pdf?ua=1

[6] Трансперенсі Інтернешнл Україна. Аналіз виконання Україною рекомендацій Керівних принципів Статті 5.3 РКБТ щодо обмеження впливу тютюнової промисловості на ухвалення рішень у сфері боротьби проти тютюну. Дата доступу: 25.09.2019.https://ti-ukraine.org/wp-content/uploads/2017/11/Zvit-tiutiun-rekomendatsii.pdf

[7] Український центр контролю над тютюном. ВИКЛАДКУ СИГАРЕТ ТРЕБА ЗАБОРОНИТИ: УЧАСНИКИ КРУГЛОГО СТОЛУ ОБГОВОРИЛИ «ШПАРИНИ» ДІЮЧОГО АНТИТЮТЮНОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА ТА ДОМОВИЛИСЬ ПРО ПОДАЛЬШУ СПІВПРАЦЮ З ЙОГО ВДОСКОНАЛЕННЯ. Дата доступу: 25.09.2019.

http://tobaccocontrol.org.ua/news/vikladku-sighariet-trieba-zaboroniti-uchasniki-krughlogho-stolu-obghovorili-shparini-diiuchogho-antitiutiunovogho-zakonodavstva-ta-domovilis-pro-podal-shu-spivpratsiu-z-iogho-vdoskonaliennia

[8] Український центр контролю над тютюном. ДВА РОКИ БЕЗ РЕКЛАМИ СИГАРЕТ: ЯК ВИКОНУЄТЬСЯ ЗАКОН ТА НОВІ ФОРМИ ПРОСУВАННЯ ТЮТЮНОВОЇ ПРОДУКЦІЇ. Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/dva-roki-biez-rieklami-sigariet-iak-vikonuiet-sia-zakon-ta-novi-formi-prosuvannia-tiutiunovoyi-produktsiyi

[9] Міністерство охорони здоров’я України. Глобальне опитування дорослих щодо вживання тютюну – 2017 (GATS 2017). Дата доступу: 25.09.2017. https://moz.gov.ua/uploads/0/980-ukr_gats_2017_es_ua_web.pdf

[10] Український центр контролю над тютюном. ТЮТЮНОВІ КОМПАНІЇ ДО ПЕРШОГО ВЕРЕСНЯ ГОТОВІ! Дата доступу: 25.09.2019. http://www.tobaccocontrol.org.ua/news/tiutiunovi-kompaniyi-do-piershogho-vieriesnia-ghotovi

[11] Глобальне опитування молоді щодо вживання тютюну в Україні (GYTS 2017). Дата доступу: 25.09.2019. https://drive.google.com/file/d/11VwQClaHl46rr85RviKsjynnvvEVP__1/view

[12] Український центр контролю над тютюном. 60% МОЛОДІ БАЧИТЬ РЕКЛАМУ СИГАРЕТ В УКРАЇНІ. Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/60-molodi-bachit-rieklamu-sighariet-v-ukrayini

[13] Український центр контролю над тютюном. ДВА РОКИ БЕЗ РЕКЛАМИ СИГАРЕТ: ЯК ВИКОНУЄТЬСЯ ЗАКОН ТА НОВІ ФОРМИ ПРОСУВАННЯ ТЮТЮНОВОЇ ПРОДУКЦІЇ. Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/dva-roki-biez-rieklami-sigariet-iak-vikonuiet-sia-zakon-ta-novi-formi-prosuvannia-tiutiunovoyi-produktsiyi

[14] Дослідження «Маленькі цілі тютюнових гігантів», проведене в червні-липні 2018 року поблизу шкіл волонтерами ГО «Пласт», ГО «МНК». Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/uploads/resource/file/153/5c0ac3dd2bb6f.pdf

[15] Виступ директора ЦЕДЕМ Tараса Шевченка в ефірі телеканалу «Рада». Дата доступу: 25.09.2019. https://www.facebook.com/watch/?v=641116299618317

[16] Результати дослідження, проведеного Школою охорони здоров’я Університету Джона Хопкінса в липні-вересні 2016 року. Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/uploads/elfinder/news/_3AFact-sheet-tobacco_infographic_page1.jpg; http://tinytargets.grassriots.com/

[17] Київська школа економіки. Дослідження економіки та особливостей маркетингу тютюнових виробів у тимчасових спорудах міста Києва 2017. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.slideshare.net/KyivSchoolofEconomics/ss-72853291

[18] US National Library of Medicine National Institutes of Health. Search database. The effect of retail cigarette pack displays on impulse purchase. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18042190

[19] Київська школа економіки. Дослідження економіки та особливостей маркетингу тютюнових виробів у тимчасових спорудах міста Києва 2016. Дата доступу: 25.09.2019. http://www.tobaccocontrol.org.ua/uploads/elfinder/news/info2017.png

[20] Економічна правда. ЛЄРА ЛАУДА. Як кіоски наживаються на тютюнових компаніях. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.epravda.com.ua/publications/2014/07/4/473651/

[21] Київська школа економіки. Дослідження економіки та особливостей маркетингу тютюнових виробів у тимчасових спорудах міста Києва 2016. Дата доступу: 25.09.2019. http://www.tobaccocontrol.org.ua/uploads/elfinder/news/info2017.png

[22] Український центр контролю над тютюном. ДВА РОКИ БЕЗ РЕКЛАМИ СИГАРЕТ: ЯК ВИКОНУЄТЬСЯ ЗАКОН ТА НОВІ ФОРМИ ПРОСУВАННЯ ТЮТЮНОВОЇ ПРОДУКЦІЇ. Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/dva-roki-biez-rieklami-sigariet-iak-vikonuiet-sia-zakon-ta-novi-formi-prosuvannia-tiutiunovoyi-produktsiyi

[23] Український центр контролю над тютюном. СИГАРЕТИ У ВІТРИНАХ СПОНУКАЮТЬ МОЛОДЬ ПОЧАТИ КУРИТИ. — ДОСЛІДЖЕННЯ КШЕ. Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/sigharieti-u-vitrinakh-sponukaiut-molod-pochati-kuriti-doslidzhiennia-kshie

[24] Всеукраїнське дослідження «Думки і погляди населення України (Омнібус)» проводилося Київським міжнародним інститутом соціології у лютому 2019 року. Дата доступу: 25.09.2019. https://cutt.ly/uw8024R

[25] Лист до Президента України від міжнародних організацій з охорони здоров’я, 2012 р. Дата доступу: 25.09.2019. https://drive.google.com/file/d/0B0Gh4rOlkyVwZnAzR3VKc1lRQWVDMXg3XzFWN3Zsdw/view

[26] Верховна рада України. Закон України № 3778-VI від 16.09.2012. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів. Дата доступу: 25.09.2019. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3778-17/ed20161204

[27] Українська правда. ЛЕСЯ ОРОБЕЦЬ. Кому потрібний метр кордону в забороні реклами тютюну? Дата доступу: 25.09.2019. https://www.pravda.com.ua/columns/2011/06/14/6295746/

[28] Українська правда. АНДРІЙ СКІПАЛЬСЬКИЙ. Тютюновий прецедент — підміна антитютюнового закону підтверджена. Що далі? Дата доступу: 25.09.2019. https://www.pravda.com.ua/columns/2011/11/1/6720418/

[29] Аналіз складу робочої групи з підготовки законопроекту № 5164 до другого читання, наданий народним депутатом 7-го скликання Лесею Оробець. Дата доступу: 25.09.2019. https://drive.google.com/file/d/1aB0Li7Qw8yP5X8pwYxMCSF7cnSpPg7oYRbNiIeQxCX60ndRF9KyEHnIHLRAu/view?hl=en_GB

[30] Аналіз правок до законопроекту № 5164, наданий народним депутатом 7-го скликання Лесею Оробець.

Дата доступу: 25.09.2019. https://drive.google.com/file/d/1xR0thsVJMxhHXAYVyRfpKFw5uUKJvZjI8MFnsr6yy_z_jDAfTvh-DL9tpK42/view?hl=en_GB

[31] Українська правда. АНДРІЙ СКІПАЛЬСЬКИЙ. Тютюновий прецедент — підміна антитютюнового закону підтверджена. Що далі? Дата доступу: 25.09.2019. https://www.pravda.com.ua/columns/2011/11/1/6720418/

[32] Українська правда. АНДРІЙ СКІПАЛЬСЬКИЙ. Тест на сміливість. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.pravda.com.ua/columns/2012/03/2/6959869/

[33] Скан-копія листа Української асоціації виробників тютюнових виробів «Укртютюн» від 27.02.2012. Дата доступу: 25.09.2019. http://eimg.pravda.com/images/doc/3/f/3f51a49-2-original.jpg

[34] Українська правда. АНДРІЙ СКІПАЛЬСЬКИЙ. Тест на сміливість. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.pravda.com.ua/columns/2012/03/2/6959869/

[35] Верховна рада України. Закон України № 3778-VI від 16.09.2012. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів. Дата доступу: 25.09.2019. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3778-17

[36] Українська правда. АНДРІЙ СКІПАЛЬСЬКИЙ. Тест на сміливість. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.pravda.com.ua/columns/2012/03/2/6959869/

[37] Українська правда. ГАННА ГОПКО. «Обслуга» тютюнових транснаціональних виробників чи «народні» депутати? Дата доступу: 25.09.2019. https://www.pravda.com.ua/rus/columns/2011/09/21/6603433/

[38] European Comission. Tobacco advertising ban takes effect 31 July. Дата доступу: 25.09.2019. https://europa.eu/rapid/press-release_IP-05-1013_en.htm?locale=en#fnB1

[39] Лист до Президента України від міжнародних організацій з охорони здоров’я, 2012 р. Дата доступу: 25.09.2019. https://drive.google.com/file/d/0B0Gh4rOlkyVwZnAzR3VKc1lRQWVDMXg3XzFWN3Zsdw/view

[40] Український центр контролю над тютюном. ЗАКОН № 3778 ПРО ЗАБОРОНУ РЕКЛАМИ ТЮТЮНОВИХ ВИРОБІВ. Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/zakon-3778-pro-zaboronu-rieklami-tiutiunovikh-virobiv

[41] Верховна рада України. Закон України № 3778-VI від 16.09.2012. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів. Дата доступу: 25.09.2019. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3778-17

[42] Завідувач кафедри реклами та зв’язків з громадськістю Інституту журналістики Київського національного університету ім. Тараса Шевченка проф. Іванов В.Ф. Експертний висновок щодо рекламного характеру викладки пачок сигарет у місцях продажів. Дата доступу: 25.09.2019. https://drive.google.com/file/d/10PHYCzeJlrHtOkkooMGfUdnG-3eEnzYA/view

[43] Youtube-канал УНІАН. На думку судів та тютюнової індустрії, така агресивна викладка не є прямим порушенням. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.youtube.com/watch?v=2sfIY6ornSs

[44]Відповідь Держпродспоживслужби від 10.10.2019. Дата доступу: 02.11.2019 https://drive.google.com/file/d/1lojt2j0NtjxIL814LNVpUbYLEPzfN-VJ/view

[45] Верховна рада України. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо захисту громадського здоров’я від шкідливого впливу тютюнового диму) № 4030а від 19.07.2016. Дата доступу: 25.09.2019. http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=59820

[46] Скан-копія листа від ВООЗ від 27.09.2018. Дата доступу: 25.09.2019. https://drive.google.com/file/d/0B_2OL0CHee_zOVNTSXo3T0Z2UEU3OEVQdmZTMTZNbDU1UnEw/view

[47] Український центр контролю над тютюном. КОМІТЕТ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я ПІДТРИМАВ ЗАБОРОНУ РОЗМІЩЕННЯ СИГАРЕТ У ВІТРИНАХ. Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/komitiet-okhoroni-zdorov-ia-pidtrimav-zaboronu-rozmishchiennia-sighariet-u-vitrinakh

[48] Реанімаційний Пакет Реформ. РПР закликає Верховну Раду підтримати у першому читанні антитютюновий законопроект №4030а. Дата доступу: 25.09.2019. https://rpr.org.ua/news/rpr-zaklykaje-verhovnu-radu-pidtrymaty-u-pershomu-chytanni-antytyutyunovyj-zakonoproekt-4030a/

[49] Український центр контролю над тютюном. 35 ЄВРОПЕЙСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ РЕКОМЕНДУЮТЬ ПАРУБІЮ ПРИЙНЯТИ АНТИТЮТЮНОВИЙ ЗАКОНОПРОЕКТ №4030А. Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/35-ievropieis-kikh-orghanizatsii-riekomienduiut-parubiiu-priiniati-antitiutiunovii-zakonoproiekt-4030a

[50] Український центр контролю над тютюном. ЛІКАРІ ПРОСЯТЬ ПРЕЗИДЕНТА ЗАХИСТИТИ ДІТЕЙ ВІД ТЮТЮНУ. Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/likari-prosiat-priezidienta-zakhistiti-ditiei-vid-tiutiunu

[51] Маніфест міжфракційного депутатського об’єднання «На часі». Дата доступу: 25.09.2019. https://cutt.ly/lwFHqZt

[52] Український центр контролю над тютюном. ВОГНІ СИГАРЕТНИХ ВІТРИН  ПАСТКА ДЛЯ ДІТЕЙ! Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/voghni-sigharietnikh-vitrin-pastka-dlia-ditiei

[53] Український центр контролю над тютюном. ГРОМАДСЬКІСТЬ ВИМАГАЄ ПРОГОЛОСУВАТИ ЗА АНТИТЮТЮНОВІ ЗАКОНИ ДО 31 ТРАВНЯ! Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/gromads-kist-vimaghaie-progholosuvati-za-antitiutiunovi-zakoni-do-31-travnia

[54] Український центр контролю над тютюном. ВИСТАВКА ДО МІЖНАРОДНОГО ДНЯ ВІДМОВИ ВІД КУРІННЯ «Я ГОЛОСУЮ ЗА УКРАЇНУ БЕЗ РЕКЛАМИ ТЮТЮНУ». Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/vistavka-do-mizhnarodnogho-dnia-vidmovi-vid-kurinnia-ia-gholosuiu-za-ukrayinu-biez-rieklami-tiutiunu

[55] Український центр контролю над тютюном. ЗАХИСТИТИ ДІТЕЙ ВІД ТЮТЮНОВОЇ ІНДУСТРІЇ: ДЕПУТАТІВ ЗАКЛИКАЛИ ПРИЙНЯТИ АНТИТЮТЮНОВІ ЗАКОНИ. Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/zakhistiti-ditiei-vid-tiutiunovoyi-industriyi-dieputativ-zaklikali-priiniati-antitiutiunovi-zakoni

[56] Український центр контролю над тютюном. БІЛЯ ВЕРХОВНОЇ РАДИ ПРЕЗЕНТУВАЛИ НОВИЙ БРЕНД СИГАРЕТ «ШКІЛЬНІ». Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/bilia-vierkhovnoyi-radi-priezientuvali-novii-briend-sighariet-shkil-ni

[57] Український центр контролю над тютюном. У КИЄВІ СТАРТУВАЛА СОЦІАЛЬНА АНТИТЮТЮНОВА РЕКЛАМА. Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/u-kiievi-startuvala-sotsial-na-antitiutiunova-rieklama; Центр Громадянського Представництва «Життя». Тютюнові корпорації полюють на дітей. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.facebook.com/AdvocacyCenterLife/videos/1741460585929569/?v=1741460585929569

[58] Бизнес.Цензор.НЕТ. Андрій Бондаренко. Почему депутаты не запретят выкладку сигарет на прилавках. Дата доступу: 25.09.2019. https://biz.censor.net.ua/resonance/3100298/pochemu_deputaty_ne_zapretyat_vykladku_sigaret_na_prilavkah

[59] Обозреватель. Євген Кузик. Виробники сигарет маніпулюють фактами: міфи про антитютюнову ініціативу Парламенту. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.obozrevatel.com/ukr/society/virobniki-sigaret-manipulyuyut-faktami-mifi-pro-antityutyunovu-initsiativu-parlamentu.htm

[60] НВ Бизнес. Гінтаутас Діргела. Боротьба з вітряками. Дата доступу: 25.09.2019. https://biz.nv.ua/ukr/experts/borotba-z-vitrjakami-2473224.html

[61] WHO. Evidence brief. Tobacco point-of-sale display bans. Дата доступу: 25.09.2019. http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0005/339233/who-evidence-brief-pos-ban-eng.pdf

[62] Українська правда. Лілія Олефір. Якими страшилками тютюнові компанії будуть лякати народних депутатів. Дата доступу: 25.09.2019. https://life.pravda.com.ua/columns/2019/08/28/238044/

[63]Обозреватель. Євген Кузик. Виробники сигарет маніпулюють фактами: міфи про антитютюнову ініціативу Парламенту. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.obozrevatel.com/ukr/society/virobniki-sigaret-manipulyuyut-faktami-mifi-pro-antityutyunovu-initsiativu-parlamentu.htm

[64] Телеканал «112 Україна». Через заборону на викладку тютюнових виробів на вітринах 15-20 тис людей можуть втратити робочі місця, — НОРТ. Дата доступу: 25.09.2019. https://ua.112.ua/ekonomika/cherez-zaboronu-na-vykladku-tiutiunovykh-vyrobiv-na-vitrynakh-15-20-tys-liudei-mozhut-vtratyty-robochi-mistsia-nort-391525.html

[65] Facebook-сторінка НОРТ. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.facebook.com/nort.org.ua/videos/2112618762135781/?v=2112618762135781

[66] Facebook-сторінка Андрія Скіпальського. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.facebook.com/skipalskyi.andriy/posts/10217731646266985

[67] Пікет проти законопроекту № 4030а, 14.05.2019р. Відео отримано з facebook-сторінки Олега Слабоспицького. https://drive.google.com/file/d/1BbB3wgKNFS6tTAifev3xMYmqaGcoN-PH/view; https://drive.google.com/file/d/1MYzgi8-2ll1ogC8blZ6Edh2YHkRR0wlk/view; https://drive.google.com/file/d/1ZGR5IDpZCLAbCwfhYjrgGfdzB-UNgNu4/view

[68] Національна платформа малого та середнього бізнесу. ОКСАНА РОМАНСЬКА. Більше 11 000 підприємців виступили проти закриття вітрин. Дата доступу: 25.09.2019. https://platforma-msb.org/bilshe-11000-pidpryyemtsiv-vystupyly-proty-zakryttya-vitryn/

[69] Громадська спілка «Національна організація роздрібної торгівлі». Структура спілки. Дата доступу: 25.09.2019. http://nort.org.ua/structura/

[70] СТРАНА.UA. Олексій Романов. Жена получает тайную зарплату у Ахметова, а муж сестры импортирует авто. Что известно о новом начальнике таможни Нефедове. Дата доступу: 25.09.2019. https://strana.ua/articles/analysis/210597-chto-izvestno-o-novom-nachalnike-ukrainskoho-tamozhni-maksime-nefedove.html

[71] Лист Мінекономрозвитку України за підписом Максима Нефьодова. Дата доступу: 25.09.2019. https://drive.google.com/file/d/1TbcZ3AAl2udomtqTKIAUWDHok6pRGDof/view

[72] Асоціація міст України. Асоціація висловлює занепокоєння з приводу можливого скорочення доходів бюджетів громад. Дата доступу: 25.09.2019. http://2.auc.org.ua/news/asotsiatsiya-vislovlyue-zanepokoennya-z-privodu-mozhlivogo-skorochennya-dokhodiv-byudzhetiv-gro

[73] Еспресо TV. Бюджетна «діра» в 500 млн, — Асоціація міст про ініціативу активістів заборонити викладку сигарет на вітринах. Дата доступу: 25.09.2019. https://espreso.tv/news/2018/10/01/byudzhetna_quotdiraquot_v_500_mln_asociaciya_mist_pro_iniciatyvu_aktyvistiv_zaboronyty_vykladku_sygaret_na_vitrynakh

[74] УНІАН. Український малий бізнес хочуть вбити за допомогою «фейкових досліджень» — експерт. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.unian.ua/business/1870099-ukrajinskiy-maliy-biznes-hochut-vbiti-za-dopomogoyu-feykovih-doslidjen-ekspert.html

[75] Український центр контролю над тютюном. Інфографіка «“Лобісти” тютюнових компаній». Дата доступу: 25.09.2019. https://cutt.ly/fw4vgea

[76] Українські новини. Олександр Мазур. Генеральный директор ассоциации «Укртютюн» Валентина Хоменко: законопроекты по табачной отрасли регистрируются к определенным датам для получения увесистых грантов и присутствия в медиа-пространстве. Дата доступу: 25.09.2019. https://ukranews.com/interview/1761-valentyna-khomenko-zakonoproekty-po-tabachnoy-otrasly-regystryruyutsya-k-opredelennym-datam-dlya

[77] Журнал «Бізнес». «Своє майбутнє ми вбачаємо в інноваціях, пов’язаних зі створенням альтернатив сигаретам». Дата доступу: 25.09.2019. https://business.ua/business/2734-svoe-majbutne-mi-vbachaemo-v-innovatsiyakh-pov-yazanikh-zi-stvorennyam-alternativ-sigaretam

[78] НВ Бизнес. Гінтаутас Діргела. Боротьба з вітряками. Дата доступу: 25.09.2019. https://biz.nv.ua/ukr/experts/borotba-z-vitrjakami-2473224.html

[79] Бритіш Американ Тобакко Україна. Регулювання тютюнової галузі. Дата доступу: 25.09.2019. http://www.bat.ua/group/sites/BAT_ALAJQW.nsf/vwPagesWebLive/DO9YAMC5

[80] Imperial Tobacco. Imperial Tobacco проти заборони викладки продукції та запровадження спеціалізованої торгівлі тютюновими виробами. Дата доступу: 25.09.2019. http://imperial-tobacco.com.ua/press/news/imperial_tobacco_position_on_banning_merchandise_display_and_introducing_a_specialized_trade_of_tobacco_products/

[81] TobaccoTactics. Philip Morris’ PR Campaign Against the Display Ban. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.tobaccotactics.org/index.php?title=Philip_Morris%27_PR_Campaign_Against_the_Display_Ban

[82] Український центр контролю над тютюном. ЗАЯВА КОАЛІЦІЇ «ЗА ВІЛЬНУ ВІД ТЮТЮНОВОГО ДИМУ УКРАЇНУ» ЩОДО ТЕСТУВАННЯ КІОСКІВ У М. КИЄВІ, ЯКЕ ПРОВОДИТЬСЯ ТЮТЮНОВИКАМИ. Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/zaiava-koalitsiyi-za-vil-nu-vid-tiutiunovogho-dimu-ukrayinu-shchodo-tiestuvannia-kioskiv-u-m-kiievi-iakie-provodit-sia-tiutiunovikami

[83] УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ МАЙБУТНЬОГО. В УКРАЇНСЬКОМУ ІНСТИТУТІ МАЙБУТНЬОГО ДОВЕЛИ ВАЖЛИВІСТЬ РЕГУЛЮВАННЯ. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.uifuture.org/ru/publications/news/23995-v-ukrainskomu-instituti-majbutnogo-doveli-vazlivist-reguluvanna

[84] Інститут економічних досліджень та політичних консультацій. Держава та тютюнопаління: чи ефективна заборона викладки тютюнових виробів в місцях продажу. Аналітична доповідь. Дата доступу: 25.09.2019.

 http://www.ier.com.ua/files/publications/Policy_papers/IER/2016/State_tobacco_report_13.12.2016.pdf

[85] Infograph 4030a final. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.slideshare.net/Piter234903/infograph-4030a-final

[86] УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ МАЙБУТНЬОГО. В УКРАЇНСЬКОМУ ІНСТИТУТІ МАЙБУТНЬОГО ДОВЕЛИ ВАЖЛИВІСТЬ РЕГУЛЮВАННЯ. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.uifuture.org/ru/publications/news/23995-v-ukrainskomu-instituti-majbutnogo-doveli-vazlivist-reguluvanna

[87] СТОПКОР. Тютюнові війни: як боротьба з палінням перетворюється в корупційну схему. Дата доступу: 25.09.2019. https://stopcor.org/tyutyunovi-viyni-yak-borotba-z-palinnyam-peretvoryuyetsya-v-koruptsiynu-shemu/

[88] Центр громадянського представництва «Життя». ЗАЯВА ГО «ЖИТТЯ» ЩОДО СЮЖЕТУ ПРОГРАМИ «СТОП КОРУПЦІЯ». Дата доступу: 25.09.2019. http://center-life.org/index.php?option=com_content&task=view&id=975&Itemid=31

[89] Верховна рада України. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо регулювання торгівлі тютюновими виробами та запровадження спеціалізованих місць торгівлі тютюновими виробами) № 4030а-1 від 02.08.2016. Дата доступу: 25.09.2019. http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=59861

[90] Виступ директора ЦЕДЕМ Tараса Шевченка в ефірі телеканалу «Рада». Дата доступу: 25.09.2019. https://www.facebook.com/watch/?v=641116299618317

[91] Трансперенсі Інтернешнл Україна. Інфографіка «“Лобісти” тютюнових компаній». Дата доступу: 25.09.2019. https://ti-ukraine.org/wp-content/uploads/ti-project-lobists/index.html

[92] Український центр контролю над тютюном. Інфографіка «“Лобісти” тютюнових компаній». Дата доступу: 25.09.2019. https://cutt.ly/fw4vgea

[93] Український центр контролю над тютюном. Інфографіка «“Лобісти” тютюнових компаній». Дата доступу: 25.09.2019. https://cutt.ly/fw4vgea

[94] Проект «Серпом по рейтингу». Масоріна Олена Сергіївна. Дата доступу: 25.09.2019. https://serpom.org.ua/deputies/masorina-olena-sergiyivna/

[95] Телеканал «1+1». Гроші 12 сезон 283 випуск. Як охороняють школи і як працює судова реформа. — Гроші. Дата доступу: 25.09.2019. https://1plus1.ua/1plus1video/groshi/12-sezon/283-vypusk-yak-ohoronyayut-shkoli-i-yak-pracyue-sudova-reforma-groshi#player

[96] Facebook-сторінка: Коаліція «За вільну від тютюнового диму Україну». Хто блокує звільнення вітрин від реклами тютюну дітям? #законопроект4030а. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.facebook.com/watch/?v=2317665661596677; Facebook-сторінка: Коаліція «За вільну від тютюнового диму Україну». Ніна Южаніна спотворює факти навколо антитютюнових законопроектів. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.facebook.com/watch/?v=105550287032098

[97] Проект «Посіпаки». Козаченко Леонід Петрович. Дата доступу: 25.09.2019. https://posipaky.info/mp/10506

[98]Youtube-канал «НАШ.МАКСІ-ТВ». Засідання Верховної Ради 14 травня. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.youtube.com/watch?v=gPMlxqLibDM&feature=youtu.be&t=9685

[99] Facebook-сторінка: Центр громадянського представництва «Життя». Ніна Южаніна підтримує заборону викладки сигарет. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.facebook.com/watch/?v=1923195944616384

[100] Український центр контролю над тютюном. Інфографіка «“Лобісти” тютюнових компаній». Дата доступу: 25.09.2019. https://cutt.ly/fw4vgea

[101] Вікіпедія. Антипремія «Золота коса». Дата доступу: 25.09.2019. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%97%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D1%82%D0%B0_%D0%BA%D0%BE%D1%81%D0%B0#cite_note-2

[102] АНТИКОР. Обман та розкішне життя бухгалтера Петра Порошенка. Дата доступу: 25.09.2019. https://antikor.com.ua/articles/284931-obman_ta_rozkishne_hittja_buhgaltera_petra_poroshenka

[103] Сайт Александра Дубинского. Лимоны Нины — журналистское расследование. Дата доступу: 25.09.2019. https://dubinsky.pro/limony-niny?fbclid=IwAR34iLZP6FwcD9IEo-c6FA6tJ2D6UhXbR85PZNhNU9xcRtakBC8CDbGJqGQ