Протокол про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами[1] — міжнародний інструмент боротьби з контрабандою тютюнових виробів. Цей документ є першим протоколом Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну (РКБТ ВООЗ), яку Україна ратифікувала у 2006 році[2]. Протокол прийнятий загальним консенсусом на Конференції Сторін РКБТ ВООЗ у 2012 році та набув чинності у вересні 2018 року[3] — через 90 днів після того, як його ратифікували перші 40 країн. Наразі сторонами протоколу є 57 держав[4].

Незаконна торгівля тютюновими виробами є суттєвою глобальною проблемою, оскільки вона послаблює заходи з контролю над тютюном, роблячи тютюнові вироби доступнішими, призводить до втрат надходжень до бюджету (в Україні це близько 3,2 млрд грн щомісяця[5]) та є джерелом живлення корупції й фінансування кримінальних та терористичних організацій[6].

Для запобігання всіх форм незаконної торгівлі Протокол передбачає впровадження широкого комплексу заходів[7], зокрема: забезпечення контролю над усім ланцюжком постачань тютюнових виробів за допомогою впровадження міждержавної системи відстеження та простеження тютюнових виробів; розміщення на кожній пачці сигарет унікальних ідентифікаційних позначень, що дозволить визначати, в який момент сигарети вийшли з легального обігу та потрапили на нелегальний ринок[8]; встановлення і гармонізацію відповідальності за правопорушення, включно з затриманням і розпорядженням конфіскованими тютюновими виробами тощо.

За даними Всесвітньої митної організації, в 2008-2012[9] та 2014[10] роках Україна посідала перше місце в світі як країна-постачальник контрабандних сигарет в інші держави, а в 2016 році[11] — друге місце, проте, згідно з іншим дослідженням[12], вона була на першому місці серед джерел контрабанди в ЄС. Переважну більшість конфіскованих сигарет вироблено в Україні легально офіційними виробниками тютюнових виробів. Вирішенням цієї проблеми є: підняття акцизних ставок до рівня ЄС[13] та ратифікація Протоколу про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами, що забезпечить[14] посилення національної безпеки та подолання корупційних схем у зазначеній сфері; налагодження ефективного міжнародного механізму для боротьби з нелегальною торгівлею; збільшення податкових надходжень; зменшення доступності сигарет для неповнолітніх.

Важливо зазначити, що ратифікації Протоколу вимагають міжнародні зобов’язання України. Так, стаття 352 Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС передбачає співпрацю та гармонізацію політики щодо протидії та боротьби з контрабандою підакцизних товарів. Крім того, стаття 15 РКБТ ВООЗ передбачає ліквідацію всіх форм незаконної торгівлі тютюновими виробами.

1 березня 2017 року Кабінет Міністрів України за поданням Міністерства охорони здоров’я схвалив[15] законопроєкт «Про приєднання України до Протоколу про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами». Ратифікацію документа підтримало також Міністерство фінансів України[16], а громадські активісти та експертне співтовариство розгорнули адвокаційну кампанію на підтримку законопроєкту. Із закликом ратифікувати Протокол до Адміністрації Президента України звернувся Секретаріат РКБТ ВООЗ[17]. Відповідно до чинного законодавства зареєструвати документ у Верховній Раді повинен Президент України. МЗС двічі направляло пакет документів до Адміністрації Президента, проте Адміністрація Президента двічі повертала[18] законопроєкт зі своїми зауваженнями (за підписом ексглави АП Ігоря Райніна[19]), причому обидва рази з однієї причини — посилаючись на статтю 7 закону «Про міжнародні договори». Згідно з цією статтею, разом із законопроєктом про ратифікацію міжнародно-правового документа до ВРУ необхідно подавати проєкти законів про внесення змін до чинного законодавства, що стосуються того ж питання. Проте, як показує практика, ряд інших міжнародних документів (напр., Паризька кліматична Угода тощо) було прийнято без «супровідних» законопроєктів, таким чином, даний підхід є вибірковим.

За два роки Петро Порошенко так і не зареєстрував у Верховній Раді проєкт закону про ратифікацію Протоколу. Варто зазначити, що народні депутати і громадськість зверталися з цього приводу в Адміністрацію Президента, однак реакції не було[20]. У 2019 році Міністерство охорони здоров’я підготувало необхідний пакет документів, а Міністерство закордонних справ 8 липня 2019 року відправило цей пакет в Офіс Президента Зеленського[21]. Проте 29 серпня 2019 року у відповіді на запит ГО «Життя» Офіс Президента заявив, що проєкт закону про ратифікацію Протоколу до них не надходив (відповідь підписана на той момент заступником керівника Офісу Вадимом Пристайко[22]). Водночас 30 вересня 2019 року МЗС підтвердило[23], що пакет документів було відправлено до Офісу Президента ще 8 липня. Отже, Офіс Президента повідомив неправдиву інформацію. Після того як експерти в сфері контролю над тютюном публічно заявили про ситуацію, що склалася, пакет документів у Офісі Президента було знайдено і зареєстровано[24]. Таким чином, з моменту подачі пакета документів до його реєстрації минуло три місяці. Наразі пакет документів щодо ратифікації Протоколу все ще не внесено до ВРУ.

Тютюнова індустрія зі свого боку намагається запропонувати власні заходи щодо «боротьби» з контрабандою. Так, тютюнові корпорації розробили та пропонують систему відстежування та простеження тютюнової продукції («Сodentify»). Відповідно до цієї системи тютюнові виробники, які безпосередньо стимулюють контрабанду, нібито контролюватимуть самі себе. Ще одним прикладом участі тютюнової індустрії у псевдорегулюванні боротьби з контрабандою є Стратегія у сфері протидії незаконному виробництву та обігу тютюнових виробів на період до 2021 року[25], що була розроблена спільно з Українською асоціацією виробників тютюнових виробів «Укртютюн». Згідно з документом, усі заходи стратегії мали погоджуватися з представниками тютюнової індустрії. Проєкт Стратегії фактично суперечив Статті 5.3 РКБТ. Однак завдяки оперативній реакції Міністерства охорони здоров’я і окремих народних депутатів просування Стратегії, вигідної виробникам тютюну, було призупинено, а дискурс переведено на положення РКБТ ВООЗ.

Таким чином, проблема контрабанди сигарет для України є гостро політичним питанням, оскільки імідж держави-контрабандиста в нинішній геополітичній ситуації є надзвичайно несприятливим. При цьому тютюнова індустрія, яка перешкоджає посиленню контролю над тютюном нібито через побоювання щодо зростання контрабанди, протягом декількох років успішно блокує ратифікацію Протоколу, сторонами якого є вже 57 держав. Про те, що тютюнові корпорації задіяні в схемах контрабанди, свідчить той факт, що обсяги виробництва сигарет в Україні стабільно перевищують запити українського ринку: ймовірно, корпорації враховують контрабанду при плануванні обсягів виробництва. Однак усе це не заважає тютюновій індустрії пропонувати власні механізми боротьби з контрабандою, відповідно до яких механізм контролю буде перебувати у них, а не в Уряду, як це передбачено Протоколом. Варто зазначити й те, що лобістські зв’язки індустрії в державних структурах є настільки потужними та стійкими, що затягування ратифікації Протоколу триває навіть після зміни Президента і кадрового складу його Адміністрації.

[1] WHO. Protocol to Eliminate Illicit Trade in Tobacco Products. Дата доступу: 21.10.2019. https://www.who.int/fctc/protocol/illicit_trade/protocol-publication/en/

[2] Протокол про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами. Аналітична довідка. Дата доступу: 21.10.2019. https://drive.google.com/file/d/1MDKXf2FiDnzBPlm99o0nM9ck4ME8Afia/view?fbclid=IwAR2d2MM0nVNw6O37_XH3QhvPxv4-k56C8Xr0nc0hHY_hinfG079Jnxci99E

[3] ЮрФак. Набув чинності Протокол про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами. Дата доступу: 21.10.2019. https://www.yurfact.com.ua/fakty-svitu/nabuv-chynnosti-protokol-pro-likvidatsiiu-nezakonnoi-torhivli-tiutiunovymy-vyrobamy

[4] UNTS. Protocol to Eliminate Illicit Trade in Tobacco Products. STATUS AS AT : 21-10-2019. Дата доступу: 21.01.2019. https://treaties.un.org/pages/ViewDetails.aspx?src=TREATY&mtdsg_no=IX-4-a&chapter=9&lang=en

[5] Фейсбук-сторінка: Lilia Olefir. Дата доступу: 21.10.2019. https://www.facebook.com/lilia.olefir/posts/2311315102318839

[6] Протокол про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами. Аналітична довідка. Дата доступу: 21.10.2019. https://drive.google.com/file/d/1MDKXf2FiDnzBPlm99o0nM9ck4ME8Afia/view?fbclid=IwAR2d2MM0nVNw6O37_XH3QhvPxv4-k56C8Xr0nc0hHY_hinfG079Jnxci99E; An official website of the European Union. Questions and Answers on: Fighting the illicit trade of tobacco products. Дата доступу: 21.10.2019. https://ec.europa.eu/anti-fraud/sites/antifraud/files/docs/body/q_and_a_en.pdf

[7] Інфографіка «Час ратифікувати. Протокол про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами — міжнародний інструмент боротьби з контрабандою». Дата доступу: 21.10.2019. https://drive.google.com/file/d/1aiDNvFkzrzpucVH33EruNkrBqghIAWXv/view

[8] Громадське радіо. Наші діти роблять правильний вибір, відмовляючись від куріння, — Лілія Олефір. Дата доступу: 21.10.2019. https://hromadske.radio/podcasts/rankova-hvylya/nashi-dity-roblyat-pravylnyy-vybir-vidmovlyayuchys-vid-kurinnya-liliya-olefir

[9] WCO. Illicit Trade Report 2012. Дата доступу: 21.10.2019. http://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/topics/enforcement-and-compliance/activities-and-programmes/illicit-trade-report/itr_2012_en.pdf?db=web

[10] WCO. Illicit Trade Report 2014. Дата доступу: 21.10.2019. http://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/topics/enforcement-and-compliance/activities-and-programmes/illicit-trade-report/itr_2014_en.pdf?db=web

[11] WCO. Illicit Trade Report 2015. Дата доступу: 21.10.2019. http://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/topics/enforcement-and-compliance/activities-and-programmes/illicit-trade-report/itr_2015_en.pdf?db=web

[12] KPMG. A study of the illicit cigarette market in the European Union, Norway and Switzerland. 2016 Results. Дата доступу: 21.10.2019. https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/uk/pdf/2017/07/project-sun-2017-report.pdf

[13] Український центр контролю над тютюном. БОРОТЬБА ЗА ТЮТЮНОВИЙ АКЦИЗ: ЦІНИ НА СИГАРЕТИ МАЮТЬ ЗРОСТАТИ ВИЩЕ РІВНЯ ІНФЛЯЦІЇ. Дата доступу: 21.10.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/borot-ba-za-tiutiunovii-aktsiz-tsini-na-sigharieti-maiut-zrostati-vishchie-rivnia-infliatsiyi

[14] Інфографіка «Час ратифікувати. Протокол про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами — міжнародний інструмент боротьби з контрабандою». Дата доступу: 21.10.2019. https://drive.google.com/file/d/1aiDNvFkzrzpucVH33EruNkrBqghIAWXv/view

[15] Урядовий портал. Україна готова приєднатися до Протоколу про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами. Дата доступу: 21.10.2019. https://www.kmu.gov.ua/ua/news/249781408

[16] Міністерство фінансів України. ЗамМіністра фінансів Юрій Джигир взяв участь у заходах високого рівня з питань охорони здоров’я в рамках Генеральної асамблеї ООН у Нью-Йорку. Дата доступу: 21.10.2019. https://mof.gov.ua/uk/news/zamministra_finansiv_iurii_dzhigir_vziav_uchast_u_zakhodakh_visokogo_rivnia_z_pitan_okhoroni_zdorovia_v_ramkakh_generalnoi_asamblei_oon_u_niu-iorku-1828

[17] Звернення в Секретаріат РКБТ ВООЗ. Дата доступу: 02.11.2019. https://drive.google.com/file/d/1uCGJNwYwxi6wWvaeH2cqpYB4BLuUiOOv/view

[18] Листи АП від 13.06.2017 та від 16.12.2017. Дата доступу: 02.11.2019. https://drive.google.com/file/d/17Lx9FJfRpptqfO2sBl6KVmZYDdiIZOit/view

[19] Фейсбук-сторінка: Andriy Skipalskyi. Дата доступу: 21.10.2019. https://www.facebook.com/skipalskyi.andriy/posts/10215338831128102

[20] Український центр контроля над тютюном. ГРОМАДСЬКІСТЬ ТА ДЕПУТАТИ ВИМАГАЮТЬ РАТИФІКУВАТИ ПРОТОКОЛ ПРО ЛІКВІДАЦІЮ НЕЗАКОННОЇ ТОРГІВЛІ ТЮТЮНОМ. Дата доступу: 21.10.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/gromads-kist-ta-dieputati-vimaghaiut-ratifikuvati-protokol-pro-likvidatsiiu-niezakonnoyi-torghivli-tiutiunom?fbclid=IwAR3kiU0Tps5uiad1UE1ht46kwMEC0XmsNYADpyePHt8BowI22PxfCWkERq8

[21] Фейсбук-сторінка: Oksana Totovytska. Дата доступу: 21.10.2019. https://www.facebook.com/oksana.totovytska/posts/2215829241868689

[22] Відповідь від Офіса Президента щодо Протоколу_29.08.2019. Дата доступу: 21.10.2019. https://drive.google.com/file/d/1BUQTRdKlSnBF2BPczsVKK5dfIjnsjjHq/view

[23] Відповідь від МЗС щодо Протоколу_30.09.2019. Дата доступу: 21.10.2019. https://drive.google.com/file/d/1Mqze23vXP42LmSQIHu___ib3hEFqxnsw/view

[24] Відповідь від Офіса Президента України від 25.10.2019. Дата доступу: 02.11.2019. https://drive.google.com/file/d/1C2-m5CL2-9xywLhQj9nS4DYsCNjRhcl_/view

[25] Трансперенсі Інтернешнл. ЗВІТ-ТЮТЮН-РЕКОМЕНДАЦІЇ. Виконання Україною рекомендацій Керівних принципів статті 5.3 РКБТ щодо обмеження впливу тютюнової промисловості на ухвалення рішень у сфері боротьби проти тютюну. Дата доступу: 21.10.2019. https://ti-ukraine.org/wp-content/uploads/2017/11/Zvit-tiutiun-rekomendatsii.pdf