Викладка сигарет — це оформлення вітрин, прикасових зон і спеціальних стелажів у супермаркетах шляхом розміщення сигарет на яскравому тлі в рамках, боксах та панно. Метою чи результатом або ймовірним результатом викладки сигарет є стимулювання продажу тютюнового виробу або вживання тютюну, прямо чи опосередковано.

Спеціальне обладнання використовують не менше  77% пунктів продажу[1].  Найчастіше місця продажів розташовані поблизу шкіл[2], університетів, автобусних зупинок. Експерти в сфері контролю над тютюном зазначають, що викладка сигарет орієнтована, передусім, на дітей, молодь і тих, хто кинув або намагається кинути курити[3]. Розміщення сигарет на рівні дитячих очей поруч із популярними серед молоді товарами, як-от солодощі або журнали, формує соціальну толерантність до куріння, а використання яскравих дизайнерських рішень підводить молодих людей до думки, що курити — це не тільки прийнятно, але й модно. З особами, які кинули курити, механізм викладки працює як нагадування. Діти, котрі бачать сигарети у яскравих вітринах магазинів, на 64% більш схильні почати курити[4], а 38% курців, які намагаються кинути курити, згодні, що наявність тютюнових виробів у вітринах магазинів викликає потяг до куріння[5].

Необхідність законодавчої заборони викладки сигарет як форми стимулювання продажів виникає з міжнародних зобов’язань України — ратифікованої в 2016 році Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну (РКБТ)[6]. Варто зазначити, що за законодавчу заборону викладки сигарет виступає і українське суспільство: протягом 2017-2019 років підтримка заборони сигаретних викладок у місцях продажу серед населення зросла з 68% до 84%[7].

У 2009 році було зареєстровано законопроект № 5164 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів)[8]», важливість якого полягала в тому, що він повністю забороняв будь-які форми прямого і непрямого стимулювання, зокрема безпосередньо в точках продажів тютюнових виробів. На всіх етапах законодавчого процесу лобісти намагалися перешкодити введенню заборони стимулювання продажів сигарет різними способами: від «спаму» численними правками до фальсифікації вже проголосованого тексту законопроекту та спроб впливати на високопосадовців. Проте закон все ж був ухвалений.

Скориставшись тим, що викладка як маркетинговий інструмент прямо не вказана в законі, тютюновим лобістам вдалося домогтися блокування імплементації норми про заборону стимулювання продажу сигарет. Аргументація тютюнових компаній полягає в тому, що викладка — це оформлення вітрини і/або надання споживачеві інформації про товар, а не реклама. Для того, щоб ліквідувати наявну прогалину в законодавстві, в липні 2016 року було зареєстровано законопроект № 4030а[9], який передбачає повну заборону видимого розміщення пачок сигарет у місцях продажу. Законопроект отримав схвальну оцінку від ВООЗ[10], Світового банку, європейської коаліції «Smoke Free Partnership»[11] та Реанімаційного Пакету Реформ[12]. Проте з моменту реєстрації законопроекту минуло більше двох років, перш ніж його поставили в порядок денний пленарного засідання Верховної Ради. Потім впродовж 8 місяців законопроект не виносився на голосування, оскільки не був включений у прохідну частину порядку денного. Лише 14 травня 2019 року документ поставили на голосування, однак народні депутати не дали достатньої кількості голосів, щоб підтримати його в першому читанні.

У спробах вплинути на громадську думку і позицію так званих «policy makers» тютюнові лобісти активно тиражують в медіа-просторі неправдиву інформацію про законопроект № 4030а. Стверджується, що через заборону викладки сигарет постраждає економіка і малий бізнес[13], зросте нелегальна торгівля, будуть порушені права споживачів, а на рівень поширення куріння заборона не вплине[14]. Ці міфи є відверто маніпулятивними та спростовуються численними дослідженнями і практикою інших держав. Інформаційна кампанія проти заборони викладки почалася практично відразу після реєстрації законопроекту в 2016 році й особливо посилилася, коли законопроект потрапив до порядку денного пленарних засідань Верховної Ради.

Найбільш агресивну кампанію проти законопроекту № 4030а розгорнули ГО «Національна організація роздрібної торгівлі» («НОРТ») та її голова Юрій Бондарєв разом зі своїм заступником Миколою Ганулом, а також помічник народного депутата фракції БПП Мар’ян Заблоцький, екс-перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України Максим Нефьодов, Американська торгова палата, Асоціація міст України. Замовні матеріали з’явилися в топових українських медіа та фейсбук-сегменті. Звернення проти законопроекту до органів влади були направлені від імені «НОРТ», Асоціації міст України, Американської торгової палати. Максим Нефьодов у відповідь на запит Асоціації міст України підписав лист від Міністерства економічного розвитку із критикою законопроекту № 4030а та аргументацією тютюнової індустрії[15].

Представники тютюнової індустрії не тільки діяли через своїх агентів в органах влади, а й самі відкрито виступили проти прийняття законопроекту. Так, неправдиву та маніпулятивну інформацію щодо викладки сигарет у своїх інтерв’ю та публікаціях поширювали генеральний директор асоціації «Укртютюн» Валентина Хоменко[16] ,директор з корпоративних зв’язків «Філіп Морріс Україна» Наталя Бондаренко (інтерв’ю на сайті business.ua)[17], директор відділу корпоративних питань і комунікацій тютюнової компанії JTI Гінтаутас Діргела[18] .Заяви проти заборони викладки сигарет зробили «Бритіш Американ Тобакко Україна»[19] та «Imperial Tobacco»[20].

Для захисту позицій тютюнових лобістів використовувалися псевдо-дослідження. Так, на круглому столі, який в травні 2018 року відбувся в Українському інституті майбутнього, голова правління Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Ігор Бураковський та президент «НОРТ» Юрій Бондарєв виступили проти заборони викладки сигарет, аргументуючи свою позицію результатами досліджень, проведеними їхніми організаціями [21].

Також тютюнові лобісти вдалися до спроби дискредитації прихильників законопроекту № 4030а. У лютому 2018 року в ефірі «5 каналу» вийшов випуск програми «Stop Корупції» під назвою «Тютюнові війни», в якому містилася неправдива і маніпулятивна інформація, спрямована на дискредитацію представників антитютюнового руху, що займаються адвокацією законопроекту [22].

Однак основною причиною, через яку законопроект так і не було прийнято, стали дії тютюнових лобістів з числа народних депутатів 8-го скликання: Олени Масоріної, Василя Петьовки та Ніни Южаніної. Екс-глава податкового комітету Ніна Южаніна на погоджувальній раді ВРУ виступила проти включення законопроекту в порядок денний, незважаючи на те, що головним комітетом цього законопроекту є комітет з питань охорони здоров’я та законопроект жодним чином не стосується податків. Також Южаніна позарегламентним шляхом вимагала розглядати № 4030а разом із її законопроектом № 2430-д,[23] вдавшись у своїй аргументації до спотворення фактів. Під час розгляду законопроекту № 4030а у першому читанні 14 травня 2019 року Южаніна відкрито виступила проти нього[24].

Таким чином, було здійснено широкий комплекс заходів для того, щоб не допустити законодавчої заборони викладки сигарет, яка залучає до куріння дітей та молодь, щоб не втратити прибуток через курців, які померли або припинили куріння. Серед таких заходів, зокрема, інформаційна кампанія з метою впливу на громадську думку та думку осіб, які приймають політичні рішення; взаємодія з державними структурами як за допомогою офіційних звернень, так і шляхом неформальних домовленостей про підтримку тютюнового лобі; спроби дискредитації прихильників заборони викладки; залучення до лобістської активності аналітичних центрів, засобів масової інформації та народних депутатів. При цьому досить часто тютюнові лобісти використовують тактику, яку можна назвати умовним «пародіюванням» заходів антитютюнових активістів, коли дії останніх повторюються у спотвореному вигляді. Наприклад, тютюнові лобісти в парламенті традиційно подають альтернативні законопроекти, норми яких нівелюють ідеї основних антитютюнових законопроектів, що було зроблено і в випадку з законопроектом № 4030а.

[1] Український центр контролю над тютюном. ДВА РОКИ БЕЗ РЕКЛАМИ СИГАРЕТ: ЯК ВИКОНУЄТЬСЯ ЗАКОН ТА НОВІ ФОРМИ ПРОСУВАННЯ ТЮТЮНОВОЇ ПРОДУКЦІЇ. Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/dva-roki-biez-rieklami-sigariet-iak-vikonuiet-sia-zakon-ta-novi-formi-prosuvannia-tiutiunovoyi-produktsiyi

[2] Дослідження «Маленькі цілі тютюнових гігантів», проведене в червні-липні 2018 року поблизу шкіл волонтерами ГО «Пласт», ГО «МНК». Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/uploads/resource/file/153/5c0ac3dd2bb6f.pdf

[3] Виступ директора ЦЕДЕМ Tараса Шевченка в ефірі телеканалу «Рада». Дата доступу: 25.09.2019. https://www.facebook.com/watch/?v=641116299618317

[4] Київська школа економіки. Дослідження економіки та особливостей маркетингу тютюнових виробів у тимчасових спорудах міста Києва,2017 р.. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.slideshare.net/KyivSchoolofEconomics/ss-72853291

[5] US National Library of Medicine National Institutes of Health. Search database. The effect of retail cigarette pack displays on impulse purchase. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18042190

[6] Верховна Рада України. Рамкова конвенція ВООЗ із боротьби проти тютюну. Конвенцію ратифіковано Законом N 3534-IV (3534-15) від 15.03.2006. Дата доступу: 25.09.2019. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/897_001

[7] Всеукраїнське дослідження «Думки і погляди населення України (Омнібус)» проводилося Київським міжнародним інститутом соціології у лютому 2019 року. Дата доступу: 25.09.2019. https://cutt.ly/uw8024R

[8] Верховна рада України. Закон України № 3778-VI від 16.09.2012. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів. Дата доступу: 25.09.2019. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3778-17/ed20161204

[9] Верховна рада України. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо захисту громадського здоров’я від шкідливого впливу тютюнового диму) № 4030а від 19.07.2016. Дата доступу: 25.09.2019. http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=59820

[10] Скан-копія листа від ВООЗ від 27.09.2018. Дата доступу: 25.09.2019. https://drive.google.com/file/d/0B_2OL0CHee_zOVNTSXo3T0Z2UEU3OEVQdmZTMTZNbDU1UnEw/view

[11] Український центр контролю над тютюном. 35 ЄВРОПЕЙСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ РЕКОМЕНДУЮТЬ ПАРУБІЮ ПРИЙНЯТИ АНТИТЮТЮНОВИЙ ЗАКОНОПРОЕКТ № 4030А. Дата доступу: 25.09.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/35-ievropieis-kikh-orghanizatsii-riekomienduiut-parubiiu-priiniati-antitiutiunovii-zakonoproiekt-4030a

[12] Реанімаційний Пакет Реформ. РПР закликає Верховну Раду підтримати у першому читанні антитютюновий законопроект № 4030а. Дата доступу: 25.09.2019. https://rpr.org.ua/news/rpr-zaklykaje-verhovnu-radu-pidtrymaty-u-pershomu-chytanni-antytyutyunovyj-zakonoproekt-4030a/

[13] Бизнес.Цензор.НЕТ. Андрій Бондаренко. Почему депутаты не запретят выкладку сигарет на прилавках. Дата доступу: 25.09.2019. https://biz.censor.net.ua/resonance/3100298/pochemu_deputaty_ne_zapretyat_vykladku_sigaret_na_prilavkah

[14] НВ Бизнес. Гінтаутас Діргела. Боротьба з вітряками. Дата доступу: 25.09.2019. https://biz.nv.ua/ukr/experts/borotba-z-vitrjakami-2473224.html

[15] Асоціація міст України. Лист Мінекономрозвитку України за підписом Максима Нефьодова. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.auc.org.ua/sites/default/files/skan-kopiya_lysta_mert_po_zp_4030a_ta_4030a-1_vid_06.10.2016.pdf?fbclid=IwAR0MIepIekU9d26kHIQfKVF5w5hc6XDUjLNKozBRz7rFu2zqFKqeZ20YqWw

[16] Українські новини. Олександр Мазур. Генеральный директор ассоциации «Укртютюн» Валентина Хоменко: законопроекты по табачной отрасли регистрируются к определенным датам для получения увесистых грантов и присутствия в медиа-пространстве. Дата доступу: 25.09.2019. https://ukranews.com/interview/1761-valentyna-khomenko-zakonoproekty-po-tabachnoy-otrasly-regystryruyutsya-k-opredelennym-datam-dlya

[17] Журнал «Бізнес». «Своє майбутнє ми вбачаємо в інноваціях, пов’язаних зі створенням альтернатив сигаретам». Дата доступу: 25.09.2019. https://business.ua/business/2734-svoe-majbutne-mi-vbachaemo-v-innovatsiyakh-pov-yazanikh-zi-stvorennyam-alternativ-sigaretam

[18] НВ Бизнес. Гінтаутас Діргела. Боротьба з вітряками. Дата доступу: 25.09.2019. https://biz.nv.ua/ukr/experts/borotba-z-vitrjakami-2473224.html

[19] Бритіш Американ Тобакко Україна. Регулювання тютюнової галузі. Дата доступу: 25.09.2019. http://www.bat.ua/group/sites/BAT_ALAJQW.nsf/vwPagesWebLive/DO9YAMC5

[20] Imperial Tobacco. Imperial Tobacco проти заборони викладки продукції та запровадження спеціалізованої торгівлі тютюновими виробами. Дата доступу: 25.09.2019. http://imperial-tobacco.com.ua/press/news/imperial_tobacco_position_on_banning_merchandise_display_and_introducing_a_specialized_trade_of_tobacco_products/

[21] УКРАЇНСЬКИЙ ІНСТИТУТ МАЙБУТНЬОГО. В УКРАЇНСЬКОМУ ІНСТИТУТІ МАЙБУТНЬОГО ДОВЕЛИ ВАЖЛИВІСТЬ РЕГУЛЮВАННЯ. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.uifuture.org/ru/publications/news/23995-v-ukrainskomu-instituti-majbutnogo-doveli-vazlivist-reguluvanna

[22] СТОПКОР. Тютюнові війни: як боротьба з палінням перетворюється в корупційну схему. Дата доступу: 25.09.2019.  https://stopcor.org/tyutyunovi-viyni-yak-borotba-z-palinnyam-peretvoryuyetsya-v-koruptsiynu-shemu/

[23] Facebook-сторінка Коаліція «За вільну від тютюнового диму Україну». Хто блокує звільнення вітрин від реклами тютюну дітям? #законопроект4030а. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.facebook.com/watch/?v=2317665661596677; Facebook-сторінка Коаліція «За вільну від тютюнового диму Україну». Ніна Южаніна спотворює факти навколо антитютюнових законопроектів. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.facebook.com/watch/?v=105550287032098

[24] Youtube-канал «НАШ.МАКСІ-ТВ». Засідання Верховної Ради 14 травня. Дата доступу: 25.09.2019. https://www.youtube.com/watch?v=gPMlxqLibDM&feature=youtu.be&t=9685