Визнаною у світі політикою зменшення поширення вживання тютюну є запровадження нецінових заходів відповідно до Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну, яку ратифікувала і Україна. Крім цього, відповідно до Угоди про Асоціацію з ЄС Україна взяла зобов’язання запровадити сильніші норми захисту населення від тютюну те електронних пристроїв для куріння відповідно до Директиви 2014/40/ЄС. 

Законопроєкт 2813

28 січня 2020 року народні депутати, переважно з профільного Комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування зареєстрували комплексний законопроєкт № 2813 «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну».

З метою забезпечення виконання Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну та її Керівних принципів, норми законопроєкту передбачали забезпечення високого рівня захисту здоров’я людей, особливо дітей та молоді, від куріння, що сприяло б зменшенню передчасної захворюваності та смертності від неінфекційних хвороб, а також зменшенню ризиків руйнівних наслідків споживання тютюну для економіки та екології.

Тому норми цього законопроєкту спрямовані на зменшення привабливості й доступності тютюнових виробів, що допоможе запобігти виникненню нікотинової залежності серед людей. 

Зокрема законопроєкт передбачав:

  1. Запровадження стандартизованої упаковки тютюнових виробів. Пропонувалося, щоб стандартизована упаковка тютюнових виробів мала бути однакового темно-оливкового кольору із великими ілюстрованими попередженнями про шкоду куріння, без логотипів та зображень тютюнових марок чи іншої інформації на упаковці; всі торгові назви і назви виробів мали бути уніфікованого кольору, шрифту та формату. 

Стандартизована упаковка тютюнових виробів вже тоді була визнана ефективним інструментом запобігання та зниження поширеності куріння і станом на 2019 рік була запроваджена чи законодавчо прийнята у таких країнах, як: Франція, Угорщина, Ірландія, Велика Британія, Бельгія, Словенія, Норвегія, Грузія, Туреччина, Ізраїль, Саудівська Аравія, Канада, Уругвай, Нова Зеландія, Австралія, Сінгапур, Таїланд.

  1. Збільшення розміру зображень медичних попереджень про шкоду куріння на упаковках тютюнових виробів із 50% до 65%. Було запропоновано, щоб попередження містили реалістичні зображення хвороб, викликаних курінням, та щорічно оновлювалися. Саме такий розмір графічних зображень був запроваджений у всіх країнах ЄС з метою захисту людей від початку куріння.

В Україні попереджувальні зображення на пачках сигарет з’явилися у жовтні 2012 р. – це дало позитивний ефект, адже поширеність куріння знизилася на 20% серед дорослого населення.Використання графічних попереджень і сьогодні допомагає знизити привабливість початку куріння, особливо серед дітей та молоді, а також є чинником припинення куріння. 

  1. Запровадження визначення та регулювання електронних сигарет та заправних контейнерів до них. На момент реєстрації законопроєкту чинне законодавство не регулювало електронні сигарети. Запровадження регулювання електронних сигарет відповідає євроінтеграційним зобов’язанням України та поглибленню виконання рішень Конференції Сторін РКБТ, що пропонують запровадити комплексне регулювання електронних сигарет, зокрема заборонити продаж неповнолітнім, заборонити рекламу, спонсорство та стимулювання продажу електронних сигарет, врегулювати маркування упаковок електронних сигарет та заправних контейнерів, заборонити ароматизатори. Норму про запровадження заборони продажу електронних сигарет неповнолітнім підтримали 87% українців за дослідженнями КМІС у 2019 році.
  2. Запровадження визначення та регулювання електронних пристроїв для куріння тютюну. Ці вироби, відповідно до рішення 8 Конференції Сторін РКБТ, повинні регулюватися як супутні до тютюну вироби. Тому законопроєкт прирівняв регулювання електронних пристроїв для куріння до регулювання, яке поширюється на інші тютюнові вироби. Додатково, законопроєкт забороняв рекламу, стимулювання продажу та спонсорство пристроїв для забезпечення куріння тютюнових виробів, забороняв вживання таких пристроїв у громадських місцях.

Необхідність запровадження законодавчих заходів для запобігання вживанню тютюнових виробів для нагрівання була зумовлена тим, що за даними ВООЗ:

  • споживання тютюну у будь-якому вигляді, включно з тютюновими виробами для нагрівання, є шкідливим;
  •  тютюн токсичний та містить канцерогени навіть у природній формі;
  •  на момент реєстрації законопроєкту та на сьогодні немає підстав говорити про те, що менші рівні окремих шкідливих речовин, які містяться у викидах тютюну для нагрівання конвертуються у менші ризики для здоров’я;
  • тютюнові вироби для нагрівання мають регулюватися, так само як інші тютюнові продукти, відповідно до вимог РКБТ;
  • потрібні подальші дослідження для оцінки усіх ризиків від вживання цих продуктів для здоров’я, у тому числі у відтермінованій перспективі.
  1. Заборону видимого розміщення тютюнових виробів у пунктах продажу. Керівні принципи щодо втілення Статті 13 РКБТ передбачають: «Для забезпечення такого стану, при якому в пунктах продажу тютюнових виробів не буде жодних елементів, що стимулюють продажі, Сторони повинні повністю заборонити будь-яке зображення та видимість тютюнових виробів в пунктах продажів… Дозволяється лише перелік виробів та цін на них у текстовому форматі».
  2. Надання органам місцевого самоврядування повноваження додатково визначати вільні від куріння місця.
  3. Збільшення віку (з 18 до 21 року), з якого особа набуває права на придбання тютюнових виробів.
  4. Запровадження обмеження на продаж е-сигарет та рідин до них особам до 21 року. На момент реєстрації законопроєкту 2813 ці вироби вільно продавалися неповнолітнім (дітям).

Запровадження норм, передбачених законопроєктом, відповідало реалізації Указу Президента України №722/2019 від 30 вересня 2019 р. «Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року», зокрема Ціль 3 – «забезпечення здорового способу життя та сприяння благополуччю для всіх у будь-якому віці». Відповідно до специфіки розвитку України, викладеної у Національній доповіді «Цілі сталого розвитку: Україна», Завдання 3.8. визначає – «Знизити поширеність тютюнокуріння серед населення з використанням інноваційних засобів інформування про негативні наслідки тютюнокуріння».

Законопроєкт 2813 був комплексним антитютюновим документом, який пропонував регулювання тих аспектів, які спонукають молодь до куріння (наприклад, викладка, привабливий зовнішній вигляд упаковок тютюнових виробів) та підтримують тютюнову індустрію у боротьбі з тенденцією відмови молоді від куріння (наприклад, новітні електронні сигарети та пристрої для нагрівання тютюну). 

“Законодавчий спам”

“Законодавчий спам” – це процес створення кількох альтернативних законопроєктів з метою стримання основного законопроєкту. Такого явища “заслуговують” ті законопроєкти, які потрібно стримати заради інтересів певних осіб. 

Законопроєкт був відразу атакований шляхом реєстрації чотирьох «альтернативних» законопроєктів. 14 лютого 2020 року був зареєстрований законопроєкт №2813-1, а 17 лютого – ще 3 альтернативних законопроєкти: 2813-2, 2813-3, 2813-4

І, якщо у випадку із законопроєктом 2813, ініцаторами виступали такі депутати, які є членами профільного Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування, то ініціаторами наступних альтернативних законопроєктів були депутати, які жодним чином не пов’язані із здоров’я громадян. 

Наприклад Чорний Дмитро (2813-1) – Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Заблоцький Мар’янКомітет Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики, Петруняк Євген Комітет Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики (2813-2), Юрченко Олександр (2813-3) – Комітет Верховної Ради України з питань енергетики та житлово-комунальних послуг, Павловський Петро (2813-4) – Комітет Верховної Ради України з питань транспорту та інфраструктури.

Реєстрація багатьох альтернативних законопроєктів, описаних вище як «законодавчий спам», ілюструє втручання тютюнової індустрії та ускладнює прогрес у просуванні законодавства. Допомагають індустрії не на громадських засадах тютюнові лобісти, їх ціль – не допустити ухвалення ефективного закону. Усі запропоновані законопроєкти містили суттєво слабші норми захисту громадян від шкоди тютюну, а деякі навіть послаблювали чинне  антитютюнове законодавство.

Під тиском сторін, які діяли в інтересах тютюнової індустрії 1 вересня 2020 року законопроєкт було знято з розгляду. 

Вручення антипремії “Золота коса – 2020”

Наприклад, один із співавторів альтернативного законопроєкту (2813-2) Заблоцький Мар’ян до депутатства очолював громадську організацію, яка кілька років поспіль отримувала благодійні пожертви від “Філіп Моріс”.

Щодо Чорного Дмитра, то він є автором проєкту закону (№2052-1 від 23.09.2019 року) аналогічного законопроєкту 8-го скликання Ніни Южаніної, який відображає інтереси тютюнової індустрії та передбачає запровадження застарілих норм щодо захисту населення від шкоди тютюну, а також його альтернативний законопроєкт № 2813-1 зберігає в Україні:

– рекламу та продаж неповнолітнім електронних пристроїв для куріння тютюнових виробів IQOS, glo;

– куріння тютюнових виробів для елекричного нагрівання (ТВЕН) з пристроями IQOS, glo в громадських місцях (школи, лікарні, дитячі садочки, університети, дитячі майданчики, громадський транспорт та інші місця спільного використання);

– рекламну викладку тютюнових виробів, е-сигарет, ТВЕН, пристроїв IQOS, glo у місцях продажу (магазини, кіоски, супермаркети).

Петруняк Євген  у співавторстві з Заблоцьким Мар’яном ініціював законопроєкт № 4101-2 від 01.10.2020 р., норми якого відтерміновують запровадження акцизів на ТВЕН та сигарили на рівні з сигаретами з 1.01.2021 року до 1.01.2022 року.

Оціночні втрати держбюджту у разі відтермінування підвищення вказаного акцизу становлять понад 5 млрд грн за рік.

Для України особливу загрозу становлять ТВЕН, які разом з електронними пристроями для куріння легально продаються особам до 18 років, зростає ризики більшого залучення дітей та молоді до початку куріння у зв’язку з ціновою доступністю цих виробів, яка посилюється агресивною рекламою.

Також Петруняк Євген ініціював правку в законопроєкти №1210, 1209, яка відстрочила на 6 місяців (до 01.01.2021) запровадження податку на рідини до електронних сигарет, прирівняння податку на сигарили та ТВЕН (сигарети для пристроїв IQOS, glo) до рівня сигарет. За оцінками міністра фінансів Держбюджет недоотримав внаслідок відстрочення 1,5 млрд грн.  Петруняк Євген є співавтором законопроєкту № 2719-1 від 27.01.2020 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення законодавства України у відповідність до вимог Директиви Європейського парламенту і Ради 2014/40/ЄС” від 3 квітня 2014 року (щодо регулювання виробництва і обігу тютюну та електронних сигарет). Цей законопроєкт зберігає в Україні:

– рекламу та продаж неповнолітнім пристроїв для куріння тютюнових виробів IQOS, glo;

– куріння тютюнових виробів для елекричного нагрівання (ТВЕН) та пристроїв IQOS, glo в громадських місцях (школи, лікарні, дитячі садочки, університети, дитячі майданчики, громадський транспорт та інші місця спільного використання);

– рекламну викладку тютюнових виробів, е-сигарет, ТВЕН, пристроїв IQOS, glo у місцях продажу (магазини, кіоски, супермаркети).

 

Робоча група для захисту інтересів тютюнової індустрії 

Після чотирьох місяців марних спроб винести законопроєкт № 2813 та альтернативні законопроєкти на перше читання до парламенту, Комітет з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування вирішив (або, з великою ймовірністю, був змушений) створити робочу групу для обговорення позицій різних зацікавлених сторін, і зареєструвати новий компромісний законопроєкт у парламенті. 

Склад робочої групи, інтереси членів, зникнення норм із законопроєкту 

Відповідно до рішення Комітету від 03.06.2020 р. № 04-18/04-35, протокол № 35 було затверджено склад робочої групи, яка працювала, у тому числі і над удосконаленням норм, які передбачав новий антитютюновий законопроєкт. 

За посиланням представлений список учасників робочої групи: https://drive.google.com/file/d/1q9iPXdFFNBuz7MSU6vQyFTOpCefSDtv1/view?usp=sharing

Членами робочої групи стали організації, які представляють інтереси тютюнової індустрії: Європейська Бізнес Асоціація, Національна організація роздрібної торгівлі, Асоціація  “Спеціалізована  торгівля”, Федерація роботодавців України.

Керівні принципи РКБТ ВООЗ наголошують, що будь-які контакти представників державних органів із тютюновою промисловістю мають бути підзвітними та прозорими, а також пропонують органам влади встановити такий порядок, щоби діяльність тютюнової промисловості та тих, хто працює в її інтересах, також відбувалися прозоро.

В такому випадку було порушено Статтю 5.3 Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну:

“Під  час  розробки  та  здійснення  своєї політики охорони громадського здоров’я з боротьби проти тютюну Сторони діють  таким чином, щоб захистити свою політику від впливу комерційних та інших корпоративних  інтересів  тютюнової  промисловості  відповідно  до національного законодавства.” 

В законодавстві України також є пряма норма у статті 4 Закону №2899 “Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення”. Державна політика щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення ґрунтується, зокрема, на принципі пріоритетності політики у сфері охорони здоров’я у порівнянні з фінансовими, податковими та корпоративними інтересами суб’єктів господарювання, діяльність яких пов’язана з тютюновою промисловістю.

Результатом діяльності робочої групи став новий комплексний антитютюновий законопроєкт № 4358, який вже ухвалений у першому читанні і готується до другого. В результаті обговорень робочої групи законопроєкт №4358 втратив принаймні 2 важливі норми: про запровадження стандартизованої упаковки тютюнових виробів та викладку. Комітет був змушений йти на такий компроміс, адже інакше законопроєкт не був би ухвалений під тиском тютюнової індустрії. 

Варто зауважити, що після реєстрації законопроєкту №4358, він одразу був атакований “законодавчим спамом”, що стало вже звичним явищем для антитютюнових законопроєктів і свідчить про свідоме затягування процесу прийняття рішення.

Нижче представлена таблиця зареєстрованих альтернативних законопроєктів до законопроєкту №4358 та їх авторів. Більшість з них – ті ж самі автори, що ініціювали альтернативні законопроєкти до №2813, тобто, особи, що пов’язані у минулому, а можливо і в теперішньому з тютюновою індустрієї. 

 

№  Ініціатори  Дата реєстрації 
4358-1 Заблоцький Мар’ян Богданович

Петруняк Євген Васильович

Ковальов Олексій Іванович

23.11.2020
4358-2 Шинкаренко Іван Анатолійович 26.11.2020
4358-3 Галайчук Вадим Сергійович 26.11.2020
4358-4 Шинкаренко Іван Анатолійович 26.02.2021
4358-5 Заблоцький Мар’ян Богданович

Петруняк Євген Васильович

26.02.2021

 

Наявна інформація дозволяє зробити висновок, що Комітет з питань здоров’я нації, який є ініціатором законопроєктів №2813 та №4358 попросили видалити принаймні 2 важливі норми із законопроєкту: запровадження стандартизованої упаковки та заборону викладки на самому високому рівні, для досягнення подальшого «компромісу». Це був дорогий компроміс зі сторони захисту здоров’я для якнайшвидшого ухвалення закону, а також це дозволило ухвалити законопроєкт у першому читанні, проте у другому читанні законопроєкт не був ухвалений понад 4 місяці після його доопрацювання Комітетом до другого читання.