
Протокол про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами: основні положення та актуальність для України
Протокол про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами[1] — міжнародний інструмент боротьби з контрабандою тютюнових виробів. Цей документ є першим протоколом Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну (РКБТ ВООЗ), яку Україна ратифікувала у 2006 році[2]. Протокол прийнятий загальним консенсусом на Конференції Сторін РКБТ ВООЗ у 2012 році та набув чинності у вересні 2018 року[3] — через 90 днів після того, як його ратифікували перші 40 країн. Наразі сторонами протоколу є 57 держав[4].
Незаконна торгівля тютюновими виробами є суттєвою глобальною проблемою: 1) для громадського здоров’я, бо вона послаблює заходи з контролю над тютюном, роблячи тютюнові вироби доступнішими, зокрема для неповнолітніх; 2) для державної фіскальної політики, оскільки призводить до втрат надходжень до бюджету (в Україні це близько 3,2 млрд грн щомісяця[5]); 3) для безпеки держав, оскільки незаконна торгівля тютюном — це джерело живлення корупції, фінансування кримінальних та терористичних організацій[6].
Для запобігання всіх форм незаконної торгівлі документ передбачає впровадження широкого комплексу заходів[7]:
– забезпечення контролю над усім ланцюжком постачань тютюнових виробів за допомогою впровадження міждержавної системи відстеження (можливість відстежити весь попередній шлях виявленого тютюнового виробу) і простеження тютюнових виробів (можливість простежувати всі етапи шляху тютюнового виробу). На кожній пачці сигарет будуть розміщені унікальні ідентифікаційні позначення з необхідною інформацією про товар, що дозволить визначати, в який момент сигарети вийшли з легального обігу та потрапили на нелегальний ринок[8];
– встановлення і гармонізація відповідальності за правопорушення, включно з затриманням і розпорядженням конфіскованими тютюновими виробами. Зокрема, Протокол передбачає криміналізацію контрабанди сигарет, тоді як на даний час українським законодавством передбачена лише адміністративна відповідальність;
– посилення міжнародного, інформаційного, технічного та правоохоронного співробітництва і взаємної допомоги, включно з питаннями екстрадиції;
– гармонізація вимог до ліцензування та звітності;
– регулювання міжнародного транзиту, інтернет-продажів та безмитних продажів.
Ратифікація Протоколу є надзвичайно важливою для України не тільки з точки зору захисту громадського здоров’я, а й з точки зору міжнародного іміджу держави. За даними Всесвітньої
митної організації, в 2008-2012[9] та 2014[10] роках Україна посідала перше місце в світі як країна-постачальник контрабандних сигарет в інші держави, у 2016 році[11] — друге місце, проте, згідно з іншим дослідженням[12], перше місце серед джерел контрабанди в ЄС. Зазначається, що в 2015-2016 роках контрабанда сигарет в ЄС зросла більше ніж у 10 разів та досягла 5,8 млрд штук. За оцінкою ГО «Життя», загальні обсяги нелегально вивезених з України сигарет сягають 10 млрд штук в рік, що становить близько 15% всіх проданих сигарет в Україні[13]. При цьому переважну більшість конфіскованих сигарет вироблено в Україні легально офіційними виробниками тютюнових виробів.
Такі обсяги контрабанди зумовлені відносно невисокими акцизами (та відповідно цінами) на тютюнові вироби в Україні, в порівнянні з багатьма державами, особливо країнами-членами ЄС. Також значне зростання контрабанди після 2014-2015 років було пов’язане з девальвацією гривні, внаслідок чого різниця у вартості сигарет між Україною і ЄС зросла ще більше. При цьому показово, що транснаціональні корпорації в Україні виробляють значно більше сигарет, ніж споживають українці. Очевидно, що корпорації свідомо стимулюють контрабанду. Транзит контрабанди здійснюється не тільки з України, але і в Україні, втім у даному випадку обсяги невисокі (близько 2,6%[14]). Однак основним каналом поширення контрабандних сигарет в Україні є вуличні торговці, діяльність яких жодним чином не контролюється, тож тютюнові вироби реалізуються без вікових обмежень, зокрема й дітям[15].
Таким чином, Україна більше десяти років має імідж держави-контрабандиста, що, безумовно, дискредитує правоохоронну систему, митні органи та представників центральної влади, чим завдає серйозного удару по іміджу держави на міжнародній арені. Особливо небажаною подібна ситуація є після початку російської військової інтервенції та анексії Криму, коли Україні для максимальної активізації міжнародної підтримки необхідно показати реальні реформи, включно з боротьбою із контрабандою та корупцією, які часто взаємопов’язані. Проте толерування контрабанди на державному рівні досягло таких масштабів, що в контрабандному перевезенні сигарет бере участь навіть національний поштовий оператор «Укрпошта»[16]. Також журналістам програми «Гроші» телеканалу «1+1» вдалося зняти на камеру, як народний депутат Василь Петьовка в сесійній залі ВРУ в смс-повідомленнях обговорював транспортування фур з контрабандними сигаретами[17].
Вирішенням цієї проблеми є підняття акцизних ставок до рівня ЄС[18] та ратифікація Протоколу про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами. Що стосується акцизів, якщо сигарети в Україні будуть коштувати стільки, скільки в державах Євросоюзу, прибутковість цього «бізнесу» істотно знизиться. У свою чергу ратифікація Протоколу забезпечить[19]:
– посилення національної безпеки та подолання корупційних схем у зазначеній сфері;
– налагодження ефективного міжнародного механізму для боротьби з нелегальною торгівлею;
– збільшення податкових надходжень;
– зменшення доступності сигарет для неповнолітніх;
– міжнародне позиціонування України як держави, яка прагне боротися з контрабандою сигарет, а не толерує це явище на державному рівні.
Важливо зазначити, що ратифікації Протоколу вимагають міжнародні зобов’язання України. Так, ст. 352 Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС передбачає співпрацю та гармонізацію політики щодо протидії та боротьби з контрабандою підакцизних товарів. Крім того, стаття 15 РКБТ ВООЗ передбачає ліквідацію всіх форм незаконної торгівлі тютюновими виробами.
Ратифікація Протоколу Україною: протидія Адміністрації Президента
1 березня 2017 року Кабінет Міністрів України за поданням Міністерства охорони здоров’я схвалив[20] законопроект «Про приєднання України до Протоколу про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами». Ратифікацію документа підтримало також Міністерство фінансів України[21], а громадські активісти та експертне співтовариство розгорнули адвокаційну кампанію на підтримку законопроекту. Із закликом ратифікувати Протокол до Адміністрації Президента України звернувся Секретаріат РКБТ ВООЗ[22]. Відповідно до чинного законодавства зареєструвати документ у Верховній Раді повинен Президент України. Як повідомив у своїй статті на «Українській правді» експерт у сфері контролю над тютюном Андрій Скіпальський, незважаючи на те, що МОЗ тричі (останній раз в лютому 2018 року) направляло до МЗС необхідний пакет документів, документ так і не був зареєстрований у ВРУ[23]. МЗС у свою чергу двічі направляло пакет документів до Адміністрації Президента, проте Адміністрація Президента двічі повертала[24] законопроект зі своїми зауваженнями (за підписом екс-глави АП Ігоря Райніна[25]), причому обидва рази з однієї і тієї ж причини — посилаючись на статтю 7 закону «Про міжнародні договори». Згідно з цією статтею, разом із законопроектом про ратифікацію міжнародно-правового документа до ВРУ необхідно подавати проекти законів про внесення змін до чинного законодавства, що стосуються того ж питання. Проте, як зазначає Андрій Скіпальський, ця аргументація непереконлива, оскільки:
1) Протокол має рамковий характер і не вимагає прийняття одномоментно з іншими країнами-підписантами;
2) частина норм Протоколу вже є в чинному законодавстві, для інших важливих норм передбачений перехідний період;
3) як показує практика, ряд інших міжнародних документів (напр., Паризька кліматична Угода тощо) було прийнято без «супровідних» законопроектів, таким чином, даний підхід є вибірковим.
Про навмисне гальмування ратифікації Протоколу говорить і той факт, що представники Адміністрації Петра Порошенка ігнорували відкриті експертні обговорення Протоколу, наприклад, міжнародний круглий стіл[26] в комітеті ВРУ з закордонних справ за участю представників ЄС, Європейського бюро по боротьбі з шахрайством, Секретаріату РКБТ та представників Уряду.
За два роки Петро Порошенко так і не зареєстрував у Верховній Раді проект закону про ратифікацію Протоколу. Варто зазначити, що народні депутати й громадськість зверталися з цього приводу в Адміністрацію Президента, однак реакції не було[27]. У 2019 році зі зміною президента Україна отримала новий шанс на ратифікацію Протоколу. Міністерство охорони здоров’я підготувало необхідний пакет документів, а Міністерство закордонних справ 8 липня 2019 року відправило цей пакет в Офіс Президента Зеленського[28]. Володимир Зеленський під час розмови з медіакоординатором ГО «Життя» Оксаною Тотовицькою підтвердив готовність ратифікувати Протокол[29]. Проте 29 серпня 2019 року у відповіді на запит ГО «Життя» Офіс Президента заявив, що проект закону про ратифікацію Протоколу до них не надходив (відповідь підписана на той момент заступником керівника Офісу Вадимом Пристайком[30]). Однак 30 вересня 2019 року МЗС підтвердило[31], що пакет документів був відправлений до Офісу Президента ще 8 липня. Отже, Офіс Президента повідомив неправдиву інформацію. Після того, як експерти в сфері контролю над тютюном публічно заявили про ситуацію, що склалася, пакет документів в Офісі Президента був знайдений і зареєстрований[32]. Таким чином, з моменту подачі пакета документів до його реєстрації минуло три місяці. Наразі пакет документів щодо ратифікації Протоколу все ще не внесено до ВРУ.
Особливий цинізм ситуації з блокуванням ратифікації Протоколу полягає в тому, що тютюнові корпорації перешкоджають будь-яким законодавчим змінам з посилення нормативного регулювання контролю над тютюном, мотивуючи це тим, що такі зміни призведуть до зростання контрабанди[33]. Водночас індустрія блокує заходи по боротьбі з контрабандою.
Альтернативні заходи тютюнової індустрії щодо «боротьби» з контрабандою
Тютюнова індустрія зі свого боку запропонувала власну систему відстежування та простеження тютюнової продукції («Сodentify»). Система «Codentify» була розроблена компанією «Філіп Морріс Інтернешнл» (PMI) та ліцензована для інших транснаціональних корпорацій. Згодом чотири найбільші транснаціональні тютюнові компанії: British American Tobacco, PMI, Imperial Tobacco і Japan Tobacco International — об’єдналися в Асоціацію цифрового кодування і відстеження (DCTA) для просування «Codentify» для урядів. Відповідно до цієї системи тютюнові виробники, які безпосередньо стимулюють контрабанду, нібито контролюватимуть самі себе, що апріорі виглядає абсурдно. Показово, що тоді як ратифікація Протоколу з 2017 року не без впливу тютюнової індустрії послідовно блокується, систему «Codentify»[34], за даними УНІАН[35], тютюнові корпорації почали добровільно тестувати ще з 2015 року.
Ще одним прикладом участі тютюнової індустрії у псевдо-регулюванні боротьби з контрабандою є Стратегії у сфері протидії незаконному виробництву та обігу тютюнових виробів на період до 2021 року[36]. Документ був представлений Мінфіном на громадське обговорення в серпні 2016 року. В пояснювальній записці до проекту було відверто зазначено, що його було розроблено «спільно з представниками правоохоронних органів та Української асоціації виробників тютюнових виробів “Укртютюн”». Згідно з документом, Державна фіскальна служба мала бути призначена національним координатором у сфері протидії незаконному виробництву та обігу тютюнових виробів, а усі заходи стратегії мали погоджуватися з представниками тютюнової індустрії. Також при оцінці ефективності реалізації стратегії мали враховуватися результати «досліджень», що фінансуються тютюновою індустрією. У проекті Стратегії ані Рамкова конвенція, ані Протокол РКБТ про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами навіть не згадувалися. Проект Стратегії фактично суперечив Статті 5.3 РКБТ. Для протидії ухваленню такого проекту Стратегії в 2016 році було підготовлено й надіслано до Мінфіну листи за підписом народного депутата Ігоря Луценка та Міністерства охорони здоров’я. Просування Стратегії, вигідної виробникам тютюну, було призупинено, а дискурс переведено на положення РКБТ ВООЗ. У результаті Кабінетом Міністрів України розпорядженням від 23 серпня 2017 року № 570-р було ухвалено[37] Стратегію у сфері протидії незаконному виробництву та обігу тютюнових виробів на період до 2021 року. В ухваленій КМУ Стратегії зазначено, що її розробили відповідно до Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну та Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Та при цьому Стратегія залишається декларативним документом, який не підкріплений реальними діями[38].
Варто зазначити, що згідно зі Статтею 5.3 Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну[39], яка ратифікована Україною, Сторони Конвенції зобов’язані захищати формування політики громадського здоров’я від впливу тютюнової індустрії. Будь-яка участь тютюнових корпорацій у розробці механізмів боротьби з контрабандою є неприпустимою, оскільки існує докорінний та непримиренний конфлікт між інтересами тютюнової індустрії та інтересами політики громадського здоров’я.
Таким чином, проблема контрабанди сигарет для України є гостро політичним питанням, оскільки імідж держави-контрабандиста в нинішній геополітичній ситуації є надзвичайно несприятливим. При цьому тютюнова індустрія, яка перешкоджає посиленню контролю над тютюном нібито через побоювання з приводу зростання контрабанди, протягом декількох років успішно блокує ратифікацію Протоколу, сторонами якого є вже 57 держав. Про те, що тютюнові корпорації задіяні в схемах контрабанди, свідчить той факт, що обсяги виробництва сигарет в Україні стабільно перевищують запити українського ринку: ймовірно, корпорації враховують контрабанду при плануванні обсягів виробництва. Однак усе це не заважає тютюновій індустрії пропонувати власні механізми боротьби з контрабандою, відповідно до яких механізм контролю буде перебувати у них, а не в Уряду, як це передбачено Протоколом. Варто зазначити й те, що лобістські зв’язки індустрії в державних структурах є настільки потужними та стійкими, що затягування ратифікації Протоколу триває навіть після зміни Президента і кадрового складу його Адміністрації. Очевидно, що заради збереження прибутку від контрабанди тютюнові корпорації готові й далі наносити масштабну шкоду національним інтересам та національній безпеці України. Чи вистачить політичної волі для зміни ситуації у нових еліт, які прийшли до влади після виборів 2019 року — питання відкрите.
[1] WHO. Protocol to Eliminate Illicit Trade in Tobacco Products. Дата доступу: 21.10.2019. https://www.who.int/fctc/protocol/illicit_trade/protocol-publication/en/
[2] Протокол про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами. Аналітична довідка. Дата доступу: 21.10.2019. https://drive.google.com/file/d/1MDKXf2FiDnzBPlm99o0nM9ck4ME8Afia/view?fbclid=IwAR2d2MM0nVNw6O37_XH3QhvPxv4-k56C8Xr0nc0hHY_hinfG079Jnxci99E
[3] ЮрФак. Набув чинності Протокол про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами. Дата доступу: 21.10.2019. https://www.yurfact.com.ua/fakty-svitu/nabuv-chynnosti-protokol-pro-likvidatsiiu-nezakonnoi-torhivli-tiutiunovymy-vyrobamy
[4] UNTS. Protocol to Eliminate Illicit Trade in Tobacco Products. STATUS AS AT : 21-10-2019. Дата доступу: 21.01.2019. https://treaties.un.org/pages/ViewDetails.aspx?src=TREATY&mtdsg_no=IX-4-a&chapter=9&lang=en
[5] Фейсбук-сторінка: Lilia Olefir. Дата доступу: 21.10.2019. https://www.facebook.com/lilia.olefir/posts/2311315102318839
[6] Протокол про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами. Аналітична довідка. Дата доступу: 21.10.2019. https://drive.google.com/file/d/1MDKXf2FiDnzBPlm99o0nM9ck4ME8Afia/view?fbclid=IwAR2d2MM0nVNw6O37_XH3QhvPxv4-k56C8Xr0nc0hHY_hinfG079Jnxci99E; An official website of the European Union. Questions and Answers on: Fighting the illicit trade of tobacco products. Дата доступу: 21.10.2019. https://ec.europa.eu/anti-fraud/sites/antifraud/files/docs/body/q_and_a_en.pdf
[7] Інфографіка «Час ратифікувати. Протокол про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами — міжнародний інструмент боротьби з контрабандою». Дата доступу: 21.10.2019. https://drive.google.com/file/d/1aiDNvFkzrzpucVH33EruNkrBqghIAWXv/view
[8] Громадське радіо. Наші діти роблять правильний вибір, відмовляючись від куріння, — Лілія Олефір. Дата доступу: 21.10.2019. https://hromadske.radio/podcasts/rankova-hvylya/nashi-dity-roblyat-pravylnyy-vybir-vidmovlyayuchys-vid-kurinnya-liliya-olefir
[9] WCO. Illicit Trade Report 2012. Дата доступу: 21.10.2019. http://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/topics/enforcement-and-compliance/activities-and-programmes/illicit-trade-report/itr_2012_en.pdf?db=web
[10] WCO. Illicit Trade Report 2014. Дата доступу: 21.10.2019. http://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/topics/enforcement-and-compliance/activities-and-programmes/illicit-trade-report/itr_2014_en.pdf?db=web
[11] WCO. Illicit Trade Report 2015. Дата доступу: 21.10.2019. http://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/topics/enforcement-and-compliance/activities-and-programmes/illicit-trade-report/itr_2015_en.pdf?db=web
[12] KPMG. A study of the illicit cigarette market in the European Union, Norway and Switzerland. 2016 Results. Дата доступу: 21.10.2019. https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/uk/pdf/2017/07/project-sun-2017-report.pdf
[13] Протокол про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами. Аналітична довідка. Дата доступу: 21.10.2019. https://drive.google.com/file/d/1MDKXf2FiDnzBPlm99o0nM9ck4ME8Afia/view?fbclid=IwAR2d2MM0nVNw6O37_XH3QhvPxv4-k56C8Xr0nc0hHY_hinfG079Jnxci99E
[14] Сьогодні. Україна стала лідером з контрабанди сигарет у Європу. Дата доступу: 21.10.2019. https://www.segodnya.ua/ukraine/ukraina-stala-liderom-po-kontrabande-sigaret-v-evropu-1054179.html
[15] Український центр контролю над тютюном. НЕЗАКОННА ТОРГІВЛЯ ТЮТЮНОВИМИ ВИРОБАМИ НА ВУЛИЦЯХ СТОЛИЦІ — ПРЕЗЕНТАЦІЯ ГРОМАДСЬКОГО МОНІТОРИНГУ. Дата доступу: 21.10.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/niezakonna-torghivlia-tiutiunovimi-virobami-na-vulitsiakh-stolitsi-priezientatsiia-ghromads-kogho-monitoringhu; Укрінформ. Сигарети на столичних вулицях. Результати моніторингу незаконної торгівлі тютюном у Києві. Дата доступу: 21.10.2019. https://www.youtube.com/watch?v=VTifKWhT-xI&fbclid=IwAR0iXc3r2frggzxQ0HXJvlqKziKp5KenwLPcCWVEQkPjw0vYzcvPlQ5oriY
[16] Фейсбук-сторінка: Центр Громадянського Представництва «Життя». Дата доступу: 21.10.2019. https://www.facebook.com/AdvocacyCenterLife/posts/2252813694987939
[17] Телеканал «1+1». Гроші. 12 сезон 283 випуск. Як охороняють школи і як працює судова реформа – Гроші. Дата доступу: 25.09.2019. https://1plus1.ua/1plus1video/groshi/12-sezon/283-vypusk-yak-ohoronyayut-shkoli-i-yak-pracyue-sudova-reforma-groshi#player
[18] Український центр контролю над тютюном. БОРОТЬБА ЗА ТЮТЮНОВИЙ АКЦИЗ: ЦІНИ НА СИГАРЕТИ МАЮТЬ ЗРОСТАТИ ВИЩЕ РІВНЯ ІНФЛЯЦІЇ. Дата доступу: 21.10.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/borot-ba-za-tiutiunovii-aktsiz-tsini-na-sigharieti-maiut-zrostati-vishchie-rivnia-infliatsiyi
[19] Інфографіка «Час ратифікувати. Протокол про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами — міжнародний інструмент боротьби з контрабандою». Дата доступу: 21.10.2019. https://drive.google.com/file/d/1aiDNvFkzrzpucVH33EruNkrBqghIAWXv/view
[20] Урядовий портал. Україна готова приєднатися до Протоколу про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами. Дата доступу: 21.10.2019. https://www.kmu.gov.ua/ua/news/249781408
[21] Міністерство фінансів України. ЗамМіністра фінансів Юрій Джигир взяв участь у заходах високого рівня з питань охорони здоров’я в рамках Генеральної асамблеї ООН у Нью-Йорку. Дата доступу: 21.10.2019. https://mof.gov.ua/uk/news/zamministra_finansiv_iurii_dzhigir_vziav_uchast_u_zakhodakh_visokogo_rivnia_z_pitan_okhoroni_zdorovia_v_ramkakh_generalnoi_asamblei_oon_u_niu-iorku-1828
[22] Звернення в Секретаріат РКБТ ВООЗ. Дата доступу: 02.11.2019. https://drive.google.com/file/d/1uCGJNwYwxi6wWvaeH2cqpYB4BLuUiOOv/view
[23] Українська правда. Андрій Скіпальский. Чому в Адміністрації президента не хочуть боротися з контрабандою сигарет? Дата доступу: 21.10.2019. https://www.pravda.com.ua/columns/2018/03/9/7173887/
[24] Листи АП від 13.06.2017 та від 16.12.2017. Дата доступу: 02.11.2019. https://drive.google.com/file/d/17Lx9FJfRpptqfO2sBl6KVmZYDdiIZOit/view
[25] Фейсбук-сторінка: Andriy Skipalskyi. Дата доступу: 21.10.2019. https://www.facebook.com/skipalskyi.andriy/posts/10215338831128102
[26] Сайт ВРУ. У Комітеті у закордонних справах проведено круглий стіл: «Ратифікація Протоколу про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами — посилення міжнародної співпраці України та країн ЄС у сфері протидії незаконному виробництву та обігу тютюнових виробів». Дата доступу: 21.10.2019. https://rada.gov.ua/fsview/154054.html
[27] Український центр контролю над тютюном. ГРОМАДСЬКІСТЬ ТА ДЕПУТАТИ ВИМАГАЮТЬ РАТИФІКУВАТИ ПРОТОКОЛ ПРО ЛІКВІДАЦІЮ НЕЗАКОННОЇ ТОРГІВЛІ ТЮТЮНОМ. Дата доступу: 21.10.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/gromads-kist-ta-dieputati-vimaghaiut-ratifikuvati-protokol-pro-likvidatsiiu-niezakonnoyi-torghivli-tiutiunom?fbclid=IwAR3kiU0Tps5uiad1UE1ht46kwMEC0XmsNYADpyePHt8BowI22PxfCWkERq8
[28] Фейсбук-сторінка: Oksana Totovytska. Дата доступу: 21.10.2019. https://www.facebook.com/oksana.totovytska/posts/2215829241868689
[29]Фейсбук-сторінка: Коаліція «За вільну від тютюнового диму Україну». Дата доступу: 21.10.2019. https://www.facebook.com/watch/?v=370071840556383
[30] Відповідь від Офісу Президента щодо Протоколу_29.08.2019. Дата доступу: 21.10.2019. https://drive.google.com/file/d/1BUQTRdKlSnBF2BPczsVKK5dfIjnsjjHq/view
[31] Відповідь від МЗС щодо Протоколу_30.09.2019. Дата доступу: 21.10.2019. https://drive.google.com/file/d/1Mqze23vXP42LmSQIHu___ib3hEFqxnsw/view
[32] Відповідь Офіс Президента України від 25.10.2019. Дата доступу: 02.11.2019. https://drive.google.com/file/d/1C2-m5CL2-9xywLhQj9nS4DYsCNjRhcl_/view
[33] «Цензор.НЕТ». Андрей Бондаренко. Почему депутаты не запретят выкладку сигарет на прилавках. Дата доступу: 21.10.2019. https://biz.censor.net.ua/resonance/3100298/pochemu_deputaty_ne_zapretyat_vykladku_sigaret_na_prilavkah; Апостроф. Антон Чижов. Украинцев хотят с нарушениями «защитить» от табака. Дата доступу: 21.10.2019. https://apostrophe.ua/article/society/2015-10-08/kak-otrabatyivayutsya-grantyi/2383?fbclid=IwAR1KBjpq2-fpG6wR0RHiDmRjG7rLdoWmUI4HpZt68vgmUTpuvjxTl4cbZDM
[34] The Global Center for Good Governance in Tobacco Control. ILLICIT TRADE PROTOCOL: TOBACCO INDUSTRY PLAYERS. Дата доступу: 21.10.2019. https://ggtc.world/2018/08/04/illicit-trade-protocol-tobacco-industry-players/
[35] УНІАН. Электронная акцизная марка увеличила поступления от табачного акциза на 700 миллионов гривень. Дата доступу: 21.10.2019. https://www.unian.net/economics/finance/1072783-elektronnaya-aktsiznaya-marka-uvelichila-postupleniya-ot-tabachnogo-aktsiza-na-700-millionov-griven.html
[36] Трансперенсі Інтернешнл. ЗВІТ-ТЮТЮН-РЕКОМЕНДАЦІЇ. Виконання Україною рекомендацій Керівних принципів Статті 5.3 РКБТ щодо обмеження впливу тютюнової промисловості на ухвалення рішень у сфері боротьби проти тютюну. Дата доступу: 21.10.2019. https://ti-ukraine.org/wp-content/uploads/2017/11/Zvit-tiutiun-rekomendatsii.pdf
[37] Урядовий портал. Про схвалення Стратегії у сфері протидії незаконному виробництву та обігу тютюнових виробів на період до 2021 року. Дата доступу: 21.10.2019. https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/250225276
[38] Звіт. Україна. Індекс втручання тютюнової промисловості 2019. Дата доступу: 21.10.2019. https://www.phc.org.ua/sites/default/files/users/user90/Index%20of%20tobacco%20industry%20interference%202019%20Ukraine.pdf
[39] Керівні принципи застосування Статті 5.3 РКБТ ВООЗ. Дата доступу: 21.10.2019. https://www.who.int/fctc/guidelines/adopted/article_5_3/ru/