Політика оподаткування тютюнових виробів: економічна складова та захист громадського здоров’я

Підвищення акцизів на тютюнові вироби вважається одним із найбільш ефективних заходів боротьби з тютюновою епідемією у всьому світі[1]. Дослідження Всесвітньої організації охорони здоров’я та Світового банку[2] підтверджують, що зростання податків і цін на тютюнові вироби зменшує цінову доступність тютюну, в першу чергу для дітей та молоді. Всесвітня організація охорони здоров’я вважає підвищення податків на тютюнові вироби дуже вигідним кроком, адже ця політика має істотний позитивний вплив на здоров’я населення і при цьому вона економічно ефективна, тому що: 1) допомагає досягти зменшення поширеності куріння, а отже — й зменшення витрат на лікування хвороб, викликаних вживанням тютюну; 2) забезпечує надходження до бюджету податків, які сплачують курці. Регулярне зростання податків і цін на тютюнові вироби сприяє тому, що менше дітей і підлітків починають курити, а курці більш мотивовані відмовитися від куріння. Це підтверджується дослідженнями[3]. Так, одномоментне 10%-ве зростання цін призводить до більш ніж 5%-го зниження споживання тютюну в країнах з низьким і середнім рівнем доходу, наприклад, у Китаї і Південній Африці. В Туреччині куріння знизилося на 13% у період з 2008 по 2012 рік — після того, як різко зросли акцизні збори. Таким чином, підвищення акцизів особливо ефективне для скорочення споживання тютюну «вразливими» групами населення, такими як молодь і курці з низьким рівнем доходів[4]. При цьому слід зазначити, що фактично платниками акцизного податку є курці, тоді як тютюнова індустрія лише адмініструє процес стягнення цього податку[5].

Як зазначила медіакоординатор Центру громадського представництва «Життя» Оксана Тотовицька (стаття у виданні «Обозреватель»[6]), впровадження підвищення акцизів на тютюнові вироби матиме такі переваги:

бюджет отримуватиме додаткові надходження. За рахунок цих коштів можна, зокрема, покривати витрати на охорону здоров’я, лікування онкологічних, серцево-судинних хвороб, адже бюджет охорони здоров’я завжди потребує більшого фінансування;

українці куритимуть менше, адже сигарети стануть менш доступними;

зменшиться смертність, спричинена курінням. Щороку від куріння помирає 85 тис. осіб в Україні. Куріння є фактором ризику виникнення неінфекційних захворювань (серцево-судинних, онкологічних, респіраторних). У попередні роки зі збільшенням акцизів зменшувалася кількість курців, а також — кількість смертей від інсульту, емфіземи, астми, синдрому раптової смерті немовляти[7]. До того ж Україна щорічно втрачає більше $3 млрд через куріння населення, адже курці стають непрацездатними внаслідок хвороб, спричинених курінням, і не можуть фінансово забезпечити себе та свої сім’ї[8];

буде створено умови для боротьби з рухом нелегальних тютюнових виробів з України на ринок ЄС[9]. Україна перебуває на провідних позиціях серед держав-контрабандистів сигарет у світі[10]. Сигарети в Україні дешевші, ніж у сусідніх країнах. Цінова різниця є головною причиною великих потоків нелегальних тютюнових виробів із України в держави ЄС. Підвищення акцизу дозволить поступово вирівняти ціновий розрив, що зробить нелегальний продаж тютюнових виробів в ЄС економічно недоцільним;

Україна виконає взяті на себе міжнародні зобов’язання. Відповідно до розділу 3.2 Керівних принципів Статті 6 Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну (РКБТ)[11], яку Україна ратифікувала в 2006 році, наша країна має підвищувати акциз на тютюн щорічно та регулярно із врахуванням рівня інфляції та доходів населення. Крім того, згідно зі статтею 352 Угоди про Асоціацію з ЄС[12], Україна має гармонізувати ставки акцизів на тютюн, підвищивши специфічний акциз на тютюн до 90 євро за тисячу штук. Не врахування рівня інфляції при підвищенні акцизних ставок призводить до того, що тютюнові вироби дорожчають повільніше, ніж фрукти, хліб, м’ясо, молоко тощо[13]. Така ситуація вигідна тютюновим корпораціям.

Таким чином, підвищення акцизів на тютюнові вироби має надзвичайно позитивний ефект як із перспективи бюджетної та економічної політики, так і з перспективи політики охорони здоров’я.

Існує два основних види акцизів, що застосовуються до тютюнової продукції: специфічні та адвалерні. Специфічний акциз розраховується як певна сума оподаткування на 1000 сигарет (тобто обчислюється за кількістю продукції, що продається). Адвалерний акциз — це відсоток від певної ціни сигарет.

Як зазначає експерт з контролю над тютюном Костянтин Красовський (див. статтю у виданні «Новое время»[14]), в нашій країні використовується змішана система з мінімальним специфічним акцизом, що відповідає рекомендаціям розділу 3.1 Керівних принципів Статті 6 РКБТ ВООЗ. Адвалерний акциз вираховується від так званої «максимальної роздрібної ціни», яку визначає виробник або імпортер, — вартості, вище за яку одна пачка сигарет не може бути реалізована на ринку. Сумарний акциз на сигарети складається з суми специфічного та адвалерного акцизу за визначеними Податковим кодексом України (ПКУ) ставками. Але якщо ця сума є меншою, ніж визначене ПКУ «мінімальне акцизне податкове зобов’язання», то сплачується тільки це мінімальне акцизне податкове зобов’язання. На практиці це означає, що з усіх дешевих сигарет сплачується однаковий встановлений законом акциз — так зване «мінімальне акцизне податкове зобов’язання». У випадку з дорогими сигаретами, розмір акцизу буде збільшуватися пропорційно до ціни. Для того, щоб визначати, які сигарети можна вважати дешевими, а які дорогими, застосовується спеціальна формула[15]. Крім описаних акцизів, що перераховуються до державного бюджету, суб’єкти господарювання сплачують додатковий акциз у розмірі 5% від ціни, який іде в місцеві бюджети. Сума цього акцизу додається до «максимальної роздрібної ціни», підвищуючи її. Формула нарахування акцизів влаштована таким чином, що при підвищенні акцизів, які перераховуються до державного бюджету, збільшується і надходження додаткового акцизу до місцевих бюджетів.

Історія формування політики оподаткування тютюнових виробів в Україні

Вперше істотне підвищення акцизів на тютюнові вироби відбулося в 2009 році, коли на тлі економічної кризи уряд в такий спосіб зробив спробу збільшити надходження до державного бюджету. В результаті таких заходів акцизні надходження склали понад 9 млрд грн, що в 3 рази більше, ніж у попередньому 2008 році. Щорічне збільшення акцизних ставок тривало до 2013 року. 9 грудня 2013 року Верховна Рада за скороченою процедурою ухвалила законопроєкт № 3757 щодо ставок окремих податків, яким не було передбачено жодних змін до ставок тютюнових акцизів у 2014 році, хоча уряд заявляв, що пропонує підвищити тютюнові акцизи на 40%[16]. У результаті за перше півріччя 2014 року бюджет отримав від тютюнових акцизів на 1,7 млрд гривень менше, ніж у першому півріччі 2013 року. В 2014 році новий уряд на чолі з Арсенієм Яценюком ініціював чергову хвилю підвищення акцизних ставок. У результаті цього в серпні 2014 року, вперше за всю історію України, місячні надходження від тютюнових акцизів перевищили 2 млрд гривень[17]. 31 березня 2014 року набув чинності Закон України № 4576 («Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні»)[18], яким було передбачено 25% підвищення акцизів[19]. Загалом у 2014 році акцизи піднялися на 40%[20].

28 грудня 2014 року Верховна Рада України ухвалила Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», за яким з 1 січня 2015 року: 1) ставки акцизу на сигарети без фільтру були підвищені до рівнів сигарет з фільтром; 2) було передбачено додатковий акциз у розмірі 5% від вартості тютюнових виробів, який застосовується при реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі та перераховується до місцевих бюджетів[21].

Проте, незважаючи на значне підвищення акцизів, через інфляцію реальні ціни на тютюнові вироби не збільшувалися. Так, наприклад, за перші вісім місяців 2015 року ціни на сигарети зросли значно меншими темпами, ніж ціни на продукти та послуги — індекс споживчих цін склав 141,4%, а на сигарети цей показник склав 123,7%. Тобто сигарети в Україні дорожчали повільніше, ніж олія, хліб, фрукти, цукор[22].

У 2015[23] та 2016[24] роках Верховна рада України прийняла закони, якими специфічний акциз на тютюнові вироби було підвищено на 40% щорічно[25]. Проте голосування за підвищення адвалерного акцизу обидва роки поспіль було провалене народними депутатами через втручання тютюнової індустрії в податковому комітеті[26].

Варто зазначити, що через низьку ставку адвалерного акцизу (12%) та при тому, що в Україні структура формування акцизного податку має змішану форму, на більшу частку сигарет (станом на 2019 рік — 93%[27]) поширюється дія мінімального специфічного акцизу, а адвалерний акциз фактично не діє. Крім того, через низьку ставку адвалерного акцизу, який розраховується пропорційно до ціни, різниця в оподаткуванні дешевих та дорогих сигарет, наприклад, у 2018 році становила всього 1,5 грн. Фактично бюджет недоотримує акцизні надходження з дорогих сигарет[28]. Щорічне зростання специфічних ставок в Україні без зміни ставки адвалерного податку може призвести до щорічного зменшення частки сигарет, яка фактично обкладається адвалерним податком[29]. Подібна ситуація в свою чергу призведе до вимушеного зникнення з ринку виробників дешевих сигарет (по суті це ситуація, коли і дешеві, і дорогі сигарети обкладаються однаковим податком, що негативно впливає на виробників дешевих сигарет). Разом із тим, експерт з контролю над тютюном Андрій Скіпальський зазначив[30], що низькі ставки адвалерного акцизу в умовах підвищення специфічного акцизу є негативним явищем лише з фіскальної точки зору, і не мають значення в контексті захисту громадського здоров’я (неважливо, які сигарети курять українці, оскільки всі сигарети однаково шкідливі). Зокрема, за твердженням Скіпальського, ситуація з адвалерним акцизом є питанням внутрішньої конкуренції між тютюновими виробниками. Для сфери охорони здоров’я важливим є лише зростання подорожчання сигарет вище рівня інфляції, а в цьому процесі ключову роль відіграє специфічний, а не адвалерний акциз.

7 грудня 2017 року Верховна Рада України підтримала план підвищення акцизів на тютюнові вироби впродовж 2018-2025 років. У 2018 році специфічний акциз та мінімальне акцизне податкове зобов’язання зросли на 29,7%, завдяки чому мінімальний акциз на пачку з 20 сигарет зріс з 12 гривень до 15,5 гривень. До 2025 року тютюновий акциз зростатиме на 20% щорічно: заплановано досягнути мінімального європейського рівня оподаткування сигарет, який становить 90 євро на 1000 штук[31]. Згідно з прогнозами експертів Центру громадянського представництва «Життя», у 2025 році ціна пачки сигарет в Україні може досягти 88 грн[32].

Таким чином, у 2008-2018 роках[33] середня ставка акцизу на пачку сигарет в Україні зросла майже у 30 разів, завдяки чому надходження до Держбюджету зросли з 3,5 млрд грн до 43,6 млрд грн при зменшенні кількості курців в Україні з 10 мільйонів до 6,5 мільйонів, за даними Державної служби статистики[34]. Глобальне дослідження дорослих щодо вживання тютюну в Україні показало зменшення поширеності куріння на 20% серед дорослого населення протягом 20102017 років[35][36].

У 2019 році акцизи на тютюнові вироби підвищували двічі: у січні — на 20% та в липні — на 9%. За даними Держказначейства, у січні-вересні 2019 року від тютюнових акцизів Державний бюджет отримав 31,3 млрд гривень, що на 9,5% більше, ніж за відповідний період 2018 року. Водночас ціни на сигарети станом на вересень 2019 року, порівняно з 2018 роком, зросли на 16,2% за рівня інфляції 3,4%, а сам ринок тютюнових виробів в Україні, за даними міжнародного звіту Philip Morris International[37], станом на вересень 2019 року зменшився на 13,4%, порівняно з 2018 роком.

Таким чином, політика підвищення податків на тютюнові вироби виправдала свою ефективність як щодо наповнення бюджету, так і щодо скорочення споживання сигарет[38]. Як зазначалося вище, відповідно до Угоди про асоціацію, Україна зобов’язана поступово збільшити ставку акцизу на сигарети до 90 євро за 1000 штук. Станом на листопад 2019 року цей податок в Україні лише на рівні 36,7 євро. Проте зазначений план підвищення акцизів на 2018-2025 роки не враховує рівень інфляції. Для того щоб ціни на сигарети дійсно досягли європейського рівня, на додаток до 20%-ого підвищення акцизів щорічно необхідно проводити підвищення на рівень інфляції. Як повідомив експерт з контролю над тютюном Костянтин Красовський[39], у 2020 році ставку необхідно підвищити додатково на 6,3% (прогнозований НБУ рівень інфляції[40]), як це було зроблено в 2019 році.

Наразі представники експертного співтовариства пропонують змінити схему оподаткування тютюнових виробів таким чином[41]:

– максимальні роздрібні ціни та 12%-ий адвалерний податок на сигарети скасувати;

– специфічний податок на сигарети встановити на рівні чинного мінімального акцизного податкового зобов’язання (яке має щорічно зростати на 20% — відповідно до вже ухваленого законодавства);

– для компенсації деяких втрат, зумовлених ліквідацією адвалерного акцизу, додатково щорічно з 1 липня кожного року збільшувати ставку специфічного акцизу на рівень інфляції , як це вже було зроблено з 1 липня 2019 року;

– залишити роздрібний місцевий акциз, який наразі сплачується з інших тютюнових виробів, як відсоток від фактичної ціни (так само як ПДВ).

Також необхідно застосовувати до електронних сигарет і тютюнових виробів для нагрівання такі ж акцизи, як і до звичайних сигарет. Наразі електронні сигарети взагалі не обкладаються акцизом, а стіки тютюнових виробів для нагрівання оподатковуються акцизом на вагу, який значно менший, ніж акциз на звичайні сигарети. Проте ціна на стіки тютюнових виробів для нагрівання є такою ж, як і ціна на сигарети. Внаслідок цього ставка акцизу на стіки в 3,5 рази менша, ніж на сигарети, тобто якщо порівняти пачку стіків і пачку сигарет, які коштують однаково, то з пачки стіків сплачуються в 3,5 рази менші податки. Через різницю в підході до оподаткування тільки в 2018 році бюджет України недоотримав 474,2 млн грн у вигляді акцизів на стіки тютюнових виробів для нагрівання[42]. В серпні 2019 року у Верховній Раді зареєстровано законопроєкт № 1210[43] за авторством Данила Гетманцева. Законопроєкт, крім іншого, передбачає встановлення акцизного податку для ТВН на тому ж рівні, що й мінімальне податкове акцизне зобов’язання для сигарет. Цей механізм підтримали і експерти Центру громадянського представництва «Життя»[44].

Втручання тютюнової індустрії в формування акцизної політики: основні тактики та групи впливу

Представники тютюнової індустрії не зацікавлені в підвищенні акцизних ставок на тютюнові вироби, оскільки це тягне за собою зменшення вживання тютюну — і, відповідно, скорочення продажів тютюнової продукції, спричинене тим, що все менше дітей і молоді стають курцями. Для того щоб перешкодити цьому, індустрія втручається в процес формування акцизної політики за допомогою тютюнових лобістів в органах державної влади, а також — замовних, маніпулятивних, проплачених публікацій у ЗМІ. Паралельно з цим використовуються різні тактики для перешкоджання підвищенню податків на тютюн, як-от залякування зростанням нелегальної торгівлі, заниження надходжень у бюджет через накопичення на складах тютюнової продукції напередодні підвищення акцизів — «форестелінг» (forestalling)[45] — та продаж через тіньовий ринок продукції, призначеної для магазинів безмитної торгівлі («дьюті-фрі»). Варто зазначити, що подібні дії прямо суперечать статті 5.3 та Керівним принципам її застосування, статті 12 РКБТ ВООЗ, а також ст. 4 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення»[46].

До Революції Гідності у Верховній Раді 6-го та 7-го скликань протидією підвищенню акцизів займалися народні депутати Ксенія Ляпіна[47] (6-е скликання), на той час голова податкового комітету Віталій Хомутиннік (7-е скликання), голова підкомітету з питань оподаткування непрямими податками (крім акцизного податку) Сергій Терьохін (7-е скликання), народний депутат Тарас Чорновіл[48] (7-е скликання), які в різні роки ставали лауреатами антипремії «Золота коса»[49] (вручається за лобізм інтересів тютюнової індустрії)[50]. За період повноважень Верховної Ради 8-го скликання (листопад 2014 року – серпень 2019 року) ключову роль у просуванні інтересів тютюнової індустрії при формуванні політики оподаткування тютюнових виробів зіграли члени податкового комітету Михайло Кобцев, Максим Курячий та особисто голова комітету Ніна Южаніна (лауреат антипремії «Золота коса-2019»).

У 2015 році Южаніна виступала за підвищення акцизної ставки лише на 20%[51], тоді як Міністерство фінансів все ж відстояло підвищення на 40%. При цьому Южаніна намагалася змінити вже прийняте рішення комітету за допомогою переголосування з порушенням процедури та за відсутності кворуму[52]. Пропозицію про таке переголосування висунув Максим Курячий[53]. Якби пропозиції Южаніної та Курячого були прийняті, державний бюджет недоотримав би 5 млрд грн надходжень від акцизів на тютюн.

Показово, що крім втручання через податковий комітет і особисто його голову Ніну Южаніну, тютюнові корпорації в 2015 році використали тиск на державні органи за допомогою так званих «цінових війн» (штучного заниження ціни на сигарети). Напередодні затвердження акцизних ставок на наступний рік у жовтні 2015 року тютюнові виробники почали знижувати максимальні ціни на тютюнову продукцію. Експерти визнають, що деякі марки сигарет продавалися за ціною, яка була меншою, ніж сума акцизу та ПДВ, тобто їхній продаж був планово збитковим. Як зазначає експерт з контролю над тютюном Костянтин Красовський[54], продаючи сигарети за ціною, що не давала прибутку, тютюнові корпорації втрачали великі гроші, які вони планували повернути шляхом запровадження мінімальних цін на сигарети[55]. Суть мінімальних цін полягає в тому, що виробники отримують гарантований прибуток з продажу дешевих сигарет. Проте акцизні надходження до бюджету при цьому зменшуються, бо зростання цін веде до зменшення поширеності куріння, а ставка акцизу на дешеві сигарети залишається незмінною. Ніна Южаніна домоглася того, що в прикінцеві положення закону про збільшення ставок акцизу було включено вимогу для Мінфіну встановити мінімальні ціни на сигарети. Проте це положення було некоректно прописано, внаслідок чого Міністерство фінансів, незважаючи на вимоги тютюнової індустрії, відмовилося його виконувати. В результаті тютюнові виробники все ж були змушені збільшити ціни на сигарети.

Як зазначає експерт з контролю над тютюном Андрій Скіпальський[56], у 2016 році через тиск тютюнового лобі члени податкового комітету під впливом Ніни Южаніної, попри вимоги Міністерства фінансів, відмовилися голосувати за підвищення адвалерної ставки акцизу, що дозволило б отримати додаткові 2,6 млрд грн до державного бюджету 2017 року. Проти підвищення адвалерного акцизу категорично виступили народний депутат Максим Курячий[57] та голова підкомітету з питань акцизного податку Михайло Кобцев, який стверджував[58], що підвищення адвалеру нібито не впливає на надходження до бюджету (не відповідає дійсності). Необхідно зазначити, що донька Кобцева працювала у тютюновій компанії ТОВ «ФІЛІП МОРРІС СЕЙЛЗ ЕНД ДИСТРИБ’ЮШН»[59]. Показово, що це не єдиний випадок, коли, незважаючи на конфлікт інтересів, чиновники, родичі, яких працюють у тютюнових корпораціях, безпосередньо залучені в процес формування політики оподаткування тютюнових виробів. Донька Сергія Шоломіцького, який до 2019 року працював Головою Секретаріату Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики, працювала щонайменше у двох тютюнових компаніях[60]. Ще одним прикладом такої ситуації є головний консультант секретаріату Комітету фінансової, податкової та митної політики ВР України В’ячеслав Ющенко[61], дружина якого з 2018 року працює в корпорації «JTI Україна»[62], а до того працювала у Міністерстві фінансів України.

У 2017 році індустрія за допомогою податкового комітету домоглася виключення з законопроєкту № 6776-д «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році» норми про фіксацію акцизних ставок в євро, що гарантувала б індексацію акцизних ставок відповідно до рівня інфляції. При цьому представники тютюнових корпорацій відкрито лобіювали свої інтереси, беручи участь у засіданнях податкового комітету, а самі члени комітету, включно з Головою Комітету Ніною Южаніною[63], під час обговорення оперували не фактичними даними, а тезами тютюнової індустрії (детальніше див. статтю Андрія Скіпальського в журналі «Новое время»[64]). Проте члени податкового комітету виявилися не єдиними агентами впливу тютюнової індустрії в ВРУ 8-го скликання: у 2017 році Офіс з фінансового та економічного аналізу в Верховній раді опублікував дослідження «Фіскальні наслідки прогнозування акцизного податку з вітчизняних тютюнових виробів в Україні»[65], що містило низку маніпуляцій стосовно політики оподаткування тютюнових виробів[66].

Крім податкового комітету ВРУ, ознаки впливу тютюнової індустрії є в деяких діях Кабінету Міністрів України (Миколи Азарова та Арсенія Яценюка). Так, ексголова Міністерства доходів та зборів України Олександр Клименко (24 грудня 2012 року – 27 лютого 2014 року) в Уряді Миколи Азарова отримав антипремію «Золоте гальмо» за те, що у 2013 році неодноразово виступав проти будь-якого збільшення реальної ціни на тютюнові вироби[67]. Роком раніше Уряд Азарова знизив ставки акцизів для дорогих брендів сигарет[68]. У 2014 році новий Уряд Арсенія Яценюка запропонував підняти ставку акцизу на сигарети без фільтра до рівня сигарет з фільтром, що відповідає євроінтеграційному курсу України. Однак дещо пізніше ця норма була відхилена, як вважає Андрій Скіпальський[69], у результаті тиску індустрії на Уряд (згодом норму все ж прийняли). На початку 2014 року з доповідною запискою стосовно неприпустимості підвищення ставок акцизного податку на алкогольні та тютюнові вироби до прем’єр-міністра України Арсенія Яценюка звертався на той час Голова Ради підприємців при Кабінеті Міністрів України Леонід Козаченко[70] (член комітету ВРУ з питань аграрної політики та земельних відносин в ВРУ 8-го скликання).

Ще один державний орган, який став інструментом в руках тютюнових корпорацій, — це Державна фіскальна служба. Так, у 2014 році індустрія намагалася за допомогою домовленостей з ДФС ввести мораторій на зростання акцизних ставок на 2015 рік (див. статтю у виданні «Інтерфакс-Україна»[71]).

Крім роботи з органами влади, представники індустрії значну увагу приділяють інформаційним кампаніям: в українських медіа з’являється маніпулятивна, а часом і відверто неправдива інформація, яка дискредитує зростання акцизних ставок[72]. Основні міфи, які при цьому використовують лобісти тютюнової індустрії (див. статтю Андрія Скіпальського[73]):

– зросте рівень контрабанди в Україну, а головним джерелом контрабанди стане Молдова, Білорусь чи Росія, тому що там «низькі акцизи». Насправді навіть з урахуванням підвищення українських акцизів середня ставка акцизу в сусідніх країнах вища. Цей міф використовується індустрією тривалий час. До того ж немає жодних доказів того, що підвищення акцизу в минулі періоди призвело до зростання контрабанди[74]. Адже проблема контрабанди має вирішуватися шляхом ратифікації та виконання Протоколу про ліквідацію нелегальної торгівлі й налагодженням системи відслідковування і прослідковування тютюнових виробів. Підвищення акцизу, поєднане з підвищенням вартості сигарет, є ефективним способом боротьби з нелегальним продажем тютюнових виробів з України в ЄС та інші країни, де на сьогодні вартість сигарет вища. Міф про контрабанду зіграв вирішальну роль у 2013 році, коли ключові члени податкового комітету ВРУ 7-го скликання під впливом тютюнової індустрії запропонували низькі акцизні ставки[75].

– при регулюванні акцизних ставок необхідно орієнтуватися на Євразійський економічний союз. Проте, підписавши Угоду про Асоціацію з ЄС, Україна взяла на себе ряд зобов’язань щодо гармонізації ставок акцизів на тютюнові вироби.

– необхідно встановити мінімальні ціни, оскільки податок на дешеві сигарети нижчий, ніж на дорогі, через що бюджет недоотримує мільярди гривень. Насправді, відповідно до наявної в Україні структури оподаткування тютюнових виробів, на більшу частину продукції, що перебуває в певному ціновому сегменті (у 2019 році 93% ринку), платиться однаковий акциз — незалежно від ціни. Таким чином, підвищення мінімальних цін у межах цього цінового сегмента не призведе до підвищення акцизних надходжень. Крім того, питання встановлення мінімальних цін є сферою внутрішньої конкуренції тютюнових виробників.

Перераховані вище аргументи проти підняття акцизних ставок використовував фінансовий експерт Ерік Найман[76], а також головний редактор журналу «Деньги» Олександр Крамаренко[77].

У вересні 2019 року представники тютюнових корпорацій «Філіп Морріс Україна», «JTI Україна», «Бритіш Американ Тобакко Україна» в матеріалі на ресурсі «Інтерфакс-Україна»[78] зазначили, що законопроєкт № 1210 передбачає збільшення ставки акцизного податку на сигарети у 2,5 рази, що призведе до зростання цін у 2,5-3 рази — тобто до 80-100 грн за пачку сигарет — з 1 січня 2020 року та може означати «закриття локального виробництва, звільнення працівників і вихід з ринку, прогнозований розвиток якого не може забезпечити держава». Однак текст пакету документів законопроєкту № 1210 пропонує продовжувати виконувати той план підвищення акцизів на тютюнові вироби, який був затверджений ще в 2017 році для досягнення мінімального рівня оподаткування тютюнових виробів у ЄС (щорічно до 2025 року підвищення акцизу на 20%). Тобто ціни 80-100 грн за пачку сигарет Україна досягне лише в 2025 році.

Також до лобіювання інтересів тютюнової індустрії уже традиційно залучаються аналітичні центри та інші неурядові організації. Питання формування акцизної політики не є винятком. Так, згідно з розслідуванням британського видання The Guardian[79], до протидії підвищенню акцизів на тютюнові вироби в Україні була залучена неурядова організація CASE Україна, яка отримувала фінансування від тютюнової корпорації Japan Tobacco (CASE Україна це заперечують).

Однією з тактик, яка дозволяє тютюновим корпораціям штучно занизити надходження до держбюджету, є так званий «форестелінг»[80]. Річ у тім, що акцизний податок сплачується в той момент, коли на пачку сигарет клеїться акцизна марка. Перед черговим підвищенням акцизу тютюнові компанії збільшують виробництво до максимуму сигарет — і заповнюють товаром з акцизними марками власні склади та склади підконтрольного їм дистриб’ютора-монополіста «Тедіс Україна». В результаті «форестелінгу» впродовж декількох місяців кожного нового податкового періоду бюджет отримує акцизи за старими ставками. Наприклад, як зазначає експерт з контролю над тютюном Костянтин Красовський[81], у 2018 році ставка акцизу була майже на 30% вищою, ніж у 2017 році, проте в першому півріччі 2018 року надходження від тютюнових акцизів зменшилися більш ніж на 3 млрд грн, порівняно з першим півріччям 2017 року. Причиною цього є те, що тютюнові корпорації сплатили акцизи за ще не продані вироби наприкінці 2017 року за старими (нижчими) ставками, а потім торгували цими виробами у першому півріччі 2018 року.

Ще однією тактикою, яку застосовують тютюнові корпорації, крім «форестелінгу», є те, що вони реалізовують продукцію «дьюті-фрі», яка призначена для магазинів безмитної торгівлі, нелегальним шляхом. Про це свідчать численні затримання нелегальних партій сигарет, на яких замість акцизної марки наклеєна марка «дьюті-фрі»[82]. Так, у 2015 році в Мукачівському районі Закарпатської області правоохоронці затримали партію такої тютюнової продукції вартістю півтора мільйона євро. Очевидно, що таким способом корпорації намагаються частково уникнути оподаткування.

Таким чином, планомірне підвищення акцизних ставок на тютюнову продукцію до рівня ЄС з урахуванням інфляції не тільки виконує фіскальну функцію, але й є важливим заходом захисту громадського здоров’я. Крім того, підняття акцизних ставок є одним із ключових кроків у боротьбі з нелегальним продажем сигарет з України в ЄС. При цьому, всупереч поширеному міфу, акцизні надходження до державного бюджету забезпечують не тютюнові виробники, а курці. Підвищення вартості сигарет за останні десять років стало важливим чинником скорочення числа курців майже на 4 мільйони осіб. Наразі політика оподаткування тютюнових виробів в Україні є свого роду історією успіху для сфери громадського здоров’я. Водночас тютюнова індустрія не залишає спроби втручатися в процес формування цієї політики. Це здійснюється за допомогою лобіювання через агентів впливу в органах державної влади (податковий комітет Верховної Ради, Кабінет Міністрів, Державна фіскальна служба), в тому числі, ймовірно, через уповноважених осіб, родичі яких працюють у тютюнових корпораціях, а також за допомогою медіакампанії з дискредитації заходів щодо підвищення акцизних ставок — із залученням аналітичних центрів та лідерів думок. Однак оскільки зазначені лобістські тактики у випадку з акцизною політикою виявилися недієвими, представники індустрії кілька разів вдавалися до крайніх заходів: тиску на державні органи у вигляді штучного зниження цін, так званого «форестелінгу», а також до нелегального продажу тютюнових виробів в обхід сплати акцизів.

[1] ГРУПА СВІТОВОГО БАНКУ. Патрісіо Маркес. Підвищення податків на тютюнові вироби: економічно ефективна система громадського здоров’я та фіскальний вимір. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/uploads/resource/file/62/58ea6b216c30b.pdf

[2] OBOZREVATEL. Оксана Тотовицька. ПІДВИЩЕННЯ АКЦИЗІВ НА ТЮТЮН: 5 ВАГОМИХ ПЕРЕВАГ. Дата доступу: 10.12.2019. https://www.obozrevatel.com/blogs/40596-pidvischennya-aktsiziv-na-tyutyun-5-vagomih-perevag.htm

[3] WHO FCTC. Dr Vera Luiza da Costa e Silva. Saving the World’s Population From a Post-2015 Tobacco Epidemic. Halting the Tobacco Epidemic in the post-2015 development agenda, July 2015. Дата доступу: 10.12.2019. https://www.who.int/fctc/mediacentre/opedsdgs/en/

[4] Український центр контролю над тютюном. ДО ВСЕСВІТНЬОГО ДНЯ БЕЗ ТЮТЮНУ ГРОМАДСЬКІСТЬ ПОДАРУВАЛА МІНІСТРУ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я «АКЦИЗНИЙ ЩИТ». Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/do-vsiesvitn-ogo-dnia-biez-tiutiunu-gromads-kist-podaruvala-ministru-okhoroni-zdorov-ia-aktsiznii-shchit

[5] Український центр контролю над тютюном. УКРАЇНА ОТРИМАЛА РЕКОРДНІ НАДХОДЖЕННЯ ВІД ТЮТЮНОВИХ АКЦИЗІВ НА ФОНІ СКОРОЧЕННЯ СПОЖИВАННЯ ТЮТЮНУ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/ukrayina-otrimala-riekordni-nadkhodzhiennia-vid-tiutiunovikh-aktsiziv-na-foni-skorochiennia-spozhivannia-tiutiunu

[6] OBOZREVATEL. Оксана Тотовицька. ПІДВИЩЕННЯ АКЦИЗІВ НА ТЮТЮН: 5 ВАГОМИХ ПЕРЕВАГ. Дата доступу: 10.12.2019. https://www.obozrevatel.com/blogs/40596-pidvischennya-aktsiziv-na-tyutyun-5-vagomih-perevag.htm

[7] Український центр контролю над тютюном. Красовський К.С. Тютюнові акцизи і споживання тютюну в Україні. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/uploads/resource/file/60/58ea6ad2e1979.pdf (с. 4)

[8] Campaign for Tobacco-Free Kids. Hana Zarubova Ross, Samina Shariff, Anna Gilmore. Economics of Tobacco Taxation in Ukraine. Дата доступу: 10.12.2019. https://www.tobaccofreekids.org/assets/global/pdfs/en/Ukraine_tobacco_taxes_report_en.pdf

[9] Український центр контролю над тютюном. ДЕШЕВІ УКРАЇНСЬКІ СИГАРЕТИ – ПРИЧИНА ЇХНЬОЇ КОНТРАБАНДИ ДО ЄВРОПИ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/dieshievi-ukrayins-ki-sigharieti-prichina-yikhn-oyi-kontrabandi-do-ievropi; Український центр контролю над тютюном. Андрій Скіпальський. ЧОМУ В АДМІНІСТРАЦІЇ ПРЕЗИДЕНТА НЕ ХОЧУТЬ БОРОТИСЯ З КОНТРАБАНДОЮ СИГАРЕТ? Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/chomu-v-administratsiyi-priezidienta-nie-khochut-borotisia-z-kontrabandoiu-sighariet

[10]  Інформаційно-тематичний ресурс TobaccoTactics. Протокол про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами. Дата доступу: 10.01.2020. https://tobaccotactics.tobaccocontrol.org.ua/protokol-pro-likvidatsiyu-nezakonnoyi-torgivli-tyutyunovimi-virobami/

[11] Керівні принципи застосування Статті 6 РКБТ ВООЗ. Дата доступу: 10.12.2019.

http://www10.who.int/fctc/treaty_instruments/adopted/Guidelines_Article_6_Russian.pdf

[12] УГОДА ПРО АСОЦІАЦІЮ між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (Угоду ратифіковано із заявою Законом № 1678-VII від 16.09.2014). Дата доступу: 10.12.2019. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011

[13] Державна служба статистики України. Індекси споживчих цін на товари та послуги у 2016 році. Дата доступу: 10.12.2019. http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2016/ct/is_c/isc_u/isc2016gr_u.html

[14] «Новое время». Костянтин Красовський. Битва за акциз, який не платять. Дата доступу: 10.12.2019. https://nv.ua/ukr/biz/experts/bitva-za-akciz-yakiy-ne-platyat-230098.html

[15] «Новое время». Костянтин Красовський. Битва за акциз, який не платять. Дата доступу: 10.12.2019. https://nv.ua/ukr/biz/experts/bitva-za-akciz-yakiy-ne-platyat-230098.html

[16] Газета «День». Костянтин Красовський. Цигарки повинні подорожчати! Дата доступу: 10.12.2019. https://day.kyiv.ua/uk/article/ekonomika/cygarky-povynni-podorozhchaty; Український центр контролю над тютюном. ЕКОНОМІСТИ, ЕКСПЕРТИ ТА ГРОМАДСЬКІСТЬ РОЗКРИТИКУВАЛИ ЧИННУ АКЦИЗНУ ПОЛІТИКУ ТА ЗВЕРНУЛИСЬ ДО ВЛАДИ ІЗ ЗАКЛИКОМ ДО СУТТЄВОГО ПІДВИЩЕННЯ «ТЮТЮНОВИХ» АКЦИЗІВ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/iekonomisti-iekspierti-ta-ghromads-kist-rozkritikuvali-chinnu-aktsiznu-politiku-ta-zviernulis-do-vladi-iz-zaklikom-do-suttievogho-pidvishchiennia-tiutiunovikh-aktsiziv

[17] Український центр контролю над тютюном. Костянтин Красовський. Аналітична довідка. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/uploads/resource/file/72/58ea6cbcdda78.pdf

[18] Проєкт Закону № 4576 від 27.03.2014 про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні. Дата доступу: 10.12.2019. http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_2?id=&pf3516=4576&skl=8

[19] Український центр контролю над тютюном. ЕКСПЕРТИ ОБГОВОРИЛИ ПРИЧИНИ ТА НАСЛІДКИ ПІДВИЩЕННЯ АКЦИЗІВ НА ТЮТЮН З ТОЧКИ ЗОРУ ГРОМАДСЬКОГО ЗДОРОВ’Я ТА НАДХОДЖЕНЬ ДО БЮДЖЕТУ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/iekspierti-obghovorili-prichini-ta-naslidki-pidvishchiennia-aktsiziv-na-tiutiun-z-tochki-zoru-ghromads-kogho-zdorov-ia-ta-nadkhodzhien-do-biudzhietu

[20] Український центр контролю над тютюном. ГЛОБАЛЬНИЙ ЗВІТ ВООЗ З ТЮТЮНОВОЇ ЕПІДЕМІЇ: УРЯДИ МАЮТЬ ПІДВИЩУВАТИ ТЮТЮНОВІ АКЦИЗИ! Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/global-nii-zvit-vooz-z-tiutiunovoyi-iepidiemiyi-uriadi-maiut-pidvishchuvati-tiutiunovi-aktsizi; WHO REPORT ON THE GLOBAL TOBACCO EPIDEMIC, 2015. Raising taxes on tobacco. Дата доступу: 10.12.2019. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/178574/9789240694606_eng.pdf;jsessionid=463284CD710A3309FCE4CDBDD1BE7281?sequence=1

[21] Український центр контролю над тютюном. Костянтин Красовський. Аналітична довідка. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/uploads/resource/file/72/58ea6cbcdda78.pdf

[22] Український центр контролю над тютюном. ЧОМУ ДЕШЕВШАЮТЬ СИГАРЕТИ | ЦІНИ НА СИГАРЕТИ В УКРАЇНІ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/chomu-dieshievshaiut-sigharieti-tsini-na-sigharieti-v-ukrayini

[23] Проєкт Закону № 3688 від 22.12.2015 про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році. Дата доступу: 10.12.2019. http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=57512

[24] Інфографіка «Підвищення податків на сигарети наповнює бюджет і зменшує рівень куріння». Дата доступу: 10.12.2019. http://texty.org.ua/action/file/download?file_guid=82824

[25] Youtube-канал Svitlana Sydorova. Костянтин Красовський. Чому потрібно суттєво підвищувати акцизи на тютюн в Україні. Дата доступу: 10.12.2019.  https://www.youtube.com/watch?v=RKoSOI2elPw

[26] Український центр контролю над тютюном. ЗБІЛЬШЕННЯ ТЮТЮНОВИХ ПОДАТКІВ ЗМЕНШИТЬ СПОЖИВАННЯ СИГАРЕТ У 2017 РОЦІ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/zbil-shiennia-tiutiunovikh-podatkiv-zmienshit-spozhivannia-sighariet-u-2017-rotsi

[27] Український центр контролю над тютюном. Костянтин Красовський. ПРАВДА ПРО ТОРГОВУ МАРЖУ ДЛЯ ТЮТЮНОВИХ ВИРОБІВ – ЗАКОНОПРОЄКТ №1049. Дата доступу: 10.12.2019.  http://tobaccocontrol.org.ua/news/pravda-pro-torghovu-marzhu-dlia-tiutiunovikh-virobiv-zakonoproiekt-1049

[28] Український центр контролю над тютюном. В УКРАЇНІ СХВАЛИЛИ 7-РІЧНИЙ ПЛАН ПІДВИЩЕННЯ ПОДАТКІВ НА СИГАРЕТИ: ПЕРЕВАГИ ТА ВИКЛИКИ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/v-ukrayini-skhvalili-7-richnii-plan-pidvishchiennia-podatkiv-na-sigharieti-pierievaghi-ta-vikliki

[29] Український центр контролю над тютюном. АНАЛІЗ ЗАКОНОПРОЄКТУ № 7110-1 «ПРО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО ПОДАТКОВОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ (ЩОДО НАБЛИЖЕННЯ СТАВОК АКЦИЗНОГО ПОДАТКУ НА ТЮТЮНОВІ ВИРОБИ ДО МІНІМАЛЬНОГО РІВНЯ ДІЮЧОГО В ЄС)». Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/analiz-zakonoproiektu-7110-1-pro-vniesiennia-zmin-do-podatkovogho-kodieksu-ukrayini-shchodo-nablizhiennia-stavok-aktsiznogho-podatku-na-tiutiunovi-virobi-do-minimal-nogho-rivnia-diiuchogho-v-ies

[30] Youtube-канал Espreso.TV. Налоговые изменения: Рада увеличит акциз на алкоголь и табак. Дата доступу: 10.12.2019. https://www.youtube.com/watch?v=PGPBXFrvXKM&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1j4jHQvAZ5bUIjCwLW8KKfBDxpynnhsxG_gLmkmTopnG57OYL0-Iz5PyM

[31] Український центр контролю над тютюном. УКРАЇНА ОТРИМАЛА РЕКОРДНІ НАДХОДЖЕННЯ ВІД ТЮТЮНОВИХ АКЦИЗІВ НА ФОНІ СКОРОЧЕННЯ СПОЖИВАННЯ ТЮТЮНУ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/ukrayina-otrimala-riekordni-nadkhodzhiennia-vid-tiutiunovikh-aktsiziv-na-foni-skorochiennia-spozhivannia-tiutiunu

[32] Український центр контролю над тютюном. В УКРАЇНІ СХВАЛИЛИ 7-РІЧНИЙ ПЛАН ПІДВИЩЕННЯ ПОДАТКІВ НА СИГАРЕТИ: ПЕРЕВАГИ ТА ВИКЛИКИ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/v-ukrayini-skhvalili-7-richnii-plan-pidvishchiennia-podatkiv-na-sigharieti-pierievaghi-ta-vikliki

[33] Графік «Оподаткування тютюну, Україна 2018». Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/uploads/elfinder/tobacco%20taxation%20Ukraine%202018%20ukr.png

[34] ДЕРЖАВНА СЛУЖБА СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ. САМООЦІНКА НАСЕЛЕННЯМ СТАНУ ЗДОРОВ’Я ТА РІВНЯ ДОСТУПНОСТІ ОКРЕМИХ ВИДІВ МЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ У 2018 РОЦІ. Дата доступу: 10.12.2019. http://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2019/zb/03/zb_snsz2018pdf.pdf

[35] Український центр контролю над тютюном. ЗА 9 МІСЯЦІВ 2019 РОКУ ДОХОДИ ВІД АКЦИЗІВ НА ТЮТЮН РЕКОРДНО ЗРОСЛИ, А СПОЖИВАННЯ СИГАРЕТ ЗМЕНШИЛОСЬ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/za-9-misiatsiv-2019-roku-dokhodi-vid-aktsiziv-na-tiutiun-riekordno-zrosli-a-spozhivannia-sighariet-zmienshilos

[36] Youtube-канал Центр громадянського представництва Життя. Story of success: tobacco taxation in Ukraine. Дата доступу: 10.12.2019. https://www.youtube.com/watch?v=V8o_mBzudQE

[37] PRESS RELEASE. PHILIP MORRIS INTERNATIONAL INC. REPORTS 2019 THIRD-QUARTER RESULTS; REVISES, FOR A TAX CHARGE OF $0.20 PER SHARE IN RUSSIA, 2019 FULL-YEAR REPORTED DILUTED EPS FORECAST TO AT LEAST $4.73 VS. $5.08 IN 2018, REFLECTING CURRENCY-NEUTRAL LIKE-FORLIKE ADJUSTED DILUTED EPS GROWTH OF AT LEAST 9.0%. Дата доступу: 10.12.2019. https://philipmorrisinternational.gcs-web.com/static-files/64352a3c-bee5-409a-9ffb-b706fcae93ef

[38] Український центр контролю над тютюном. Красовський К.С. Тютюнові акцизи і споживання тютюну в Україні. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/uploads/resource/file/60/58ea6ad2e1979.pdf

[39] Український центр контролю над тютюном. ЗА 9 МІСЯЦІВ 2019 РОКУ ДОХОДИ ВІД АКЦИЗІВ НА ТЮТЮН РЕКОРДНО ЗРОСЛИ, А СПОЖИВАННЯ СИГАРЕТ ЗМЕНШИЛОСЬ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/za-9-misiatsiv-2019-roku-dokhodi-vid-aktsiziv-na-tiutiun-riekordno-zrosli-a-spozhivannia-sighariet-zmienshilos

[40] Національний банк України. Інфляційний звіт, жовтень 2019 року. Дата доступу: 10.12.2019. https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/IR_2019-Q4.pdf?v=4

[41] Український центр контролю над тютюном. Костянтин Красовський. ПРАВДА ПРО ТОРГОВУ МАРЖУ ДЛЯ ТЮТЮНОВИХ ВИРОБІВ — ЗАКОНОПРОЄКТ № 1049. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/pravda-pro-torghovu-marzhu-dlia-tiutiunovikh-virobiv-zakonoproiekt-1049?fbclid=IwAR04rjQXPewNnvjNRRHYU4AvsTZLgoMruM3kp5mGtN6lwE00AWBjb_4mvgw

[42] Український центр контролю над тютюном. БЮДЖЕТ НЕДООТРИМАВ 472 МІЛЬЙОНІВ ГРИВЕНЬ У 2018 РОЦІ ЧЕРЕЗ МАНІПУЛЯТИВНЕ ОПОДАТКУВАННЯ ТЮТЮНОВИХ ВИРОБІВ ДЛЯ НАГРІВАННЯ. Дата доступу: 29.11.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/biudzhiet-niedootrimav-472-mil-ioniv-ghrivien-u-2018-rotsi-chieriez-manipuliativnie-opodatkuvannia-tiutiunovikh-virobiv-dlia-naghrivannia

[43] Проєкт Закону № 1210 від 30.08.2019 про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві. Дата доступу: 29.11.2019. https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=66520

[44] Український центр контролю над тютюном. ЦІНИ НА СИГАРЕТИ НЕ ЗРОСТУТЬ У ТРИ РАЗИ У 2020 РОЦІ. ПРЕДСТАВНИКИ ТЮТЮНОВОЇ ІНДУСТРІЇ НЕУВАЖНО ПРОЧИТАЛИ ТЕКСТ ЗАКОНОПРОЄКТУ № 1210. Дата доступу: 29.11.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/tsini-na-sigharieti-nie-zrostut-u-tri-razi-u-2020-rotsi-priedstavniki-tiutiunovoyi-industriyi-nieuvazhno-prochitali-tiekst-zakonoproiektu-1210

[45] Український центр контролю над тютюном. Аналітична довідка. Чому зменшилися надходження до Державного бюджету від тютюнових акцизів у першому півріччі 2018 року, і як запобігти такому зменшенню в майбутньому. Дата доступу: 10.12.2019. https://drive.google.com/file/d/1rJN3EyTk7PN2dw9qyp3yvz1X9cbnjGc3/view

[46] Андрій Скіпальський. ХТО МАЄ БРАТИ УЧАСТЬ У ВИЗНАЧЕННІ ПОДАТКОВОЇ ПОЛІТИКИ ЩОДО ТЮТЮНОВИХ ВИРОБІВ? Покращення громадського здоров’я та економічні вигоди від наближення акцизів на тютюнові вироби в Україні до рівня ЄС. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/uploads/resource/file/61/58ea6afea0e19.pdf

[47] Економічна правда. Думка експерта: Чекаємо інфляції на споживчому ринку. Дата доступу: 10.12.2019. https://www.epravda.com.ua/news/2010/06/16/238720/; Український центр контролю над тютюном. Інфографіка «“Лобісти” тютюнових компаній». Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/tobacco-lobbyists-2019/index.php?fbclid=IwAR00UGu7Md6g2qDWFKDyJItTE5fJzHvSowUzOXivNqPrO1FaMg9VqJzYoi0

[48] Український центр контролю над тютюном. ВИЯВЛЕНІ ГОЛОВНІ АЛКОГОЛЬНІ ТА ТЮТЮНОВІ ЛОБІСТИ У ВЕРХОВНІЙ РАДІ! Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/viiavlieni-gholovni-alkoghol-ni-ta-tiutiunovi-lobisti-u-vierkhovnii-radi

[49] Вікіпедія. Антипремія «Золота коса». Дата доступу: 10.12.2019. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%97%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D1%82%D0%B0_%D0%BA%D0%BE%D1%81%D0%B0

[50] Український центр контролю над тютюном. АНТИПРЕМІЯ «ЗОЛОТА КОСА»: ГРОМАДСЬКІСТЬ НАЗВАЛА ТЮТЮНОВИХ ТА АЛКОГОЛЬНИХ ЛОБІСТІВ В ПАРЛАМЕНТІ ТА УРЯДІ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/antipriemiia-zolota-kosa-ghromads-kist-nazvala-tiutiunovikh-ta-alkoghol-nikh-lobistiv-v-parlamienti-ta-uriadi

[51] Цензор.НЕТ. Андрій Скіпальський. Розвіювання тютюнових міфів. Дата доступу: 10.12.2019. https://reforms.censor.net.ua/columns/3011712/rozvyuvannya_tyutyunovih_mfv; Комітет з питань податкової та митної політики. Стенограма засідання Комітету від 16 грудня 2015 року (Протокол №38). Дата доступу: 10.12.2019. http://kompmp.rada.gov.ua/news/dijaln_komit/zasid_kom/stenograma/73058.html; РБК-Україна. Рада закрила засідання, не проголосувавши за нову податкову реформу. Дата доступу: 10.12.2019. https://www.rbc.ua/ukr/news/rada-zakryla-zasedanie-progolosovav-novuyu-1450804748.html

[52] Український центр контролю над тютюном. МАНІПУЛЯЦІЇ НАВКОЛО ПИТАННЯ ТЮТЮНОВИХ АКЦИЗІВ У ПАРЛАМЕНТІ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/manipuliatsiyi-navkolo-pitannia-tiutiunovikh-aktsiziv-u-parlamienti; Комітет з питань податкової та митної політики. Стенограма засідання Комітету від 16 грудня 2015 року (Протокол №38). Дата доступу: 10.12.2019. http://kompmp.rada.gov.ua/news/dijaln_komit/zasid_kom/stenograma/73058.html

[53] Український центр контролю над тютюном. НЕПРИМИРИМИЙ КОНФЛІКТ ІНТЕРЕСІВ: ПРЕДСТАВНИКИ ТЮТЮНОВОГО ЛОБІ В ПАРЛАМЕНТІ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/nieprimirimii-konflikt-intieriesiv-priedstavniki-tiutiunovogho-lobi-v-parlamienti

[54] Український центр контролю над тютюном. Костянтин Красовський. ЯК ОТРИМАТИ ГРОШІ В БЮДЖЕТ, ПОКРАЩУЮЧИ ЗДОРОВ’Я НАСЕЛЕННЯ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/resource/zmi-pro-tiutiun/iak-otrimati-ghroshi-v-biudzhiet-pokrashchuiuchi-zdorov-ia-nasieliennia

[55] Український центр контролю над тютюном. Костянтин Красовський. ЦІНИ НА СИГАРЕТИ В УКРАЇНІ — ВСТАНОВЛЕННЯ МІНІМАЛЬНОЇ ЦІНИ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/tsini-na-sigharieti-v-ukrayini-vstanovliennia-minimal-noyi-tsini

[56] Український центр контролю над тютюном. ЗБІЛЬШЕННЯ ТЮТЮНОВИХ ПОДАТКІВ ЗМЕНШИТЬ СПОЖИВАННЯ СИГАРЕТ У 2017 РОЦІ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/zbil-shiennia-tiutiunovikh-podatkiv-zmienshit-spozhivannia-sighariet-u-2017-rotsi

[57] Фейсбук-сторінка: Andriy Skipalskyi. Дата доступу: 10.12.2019. https://www.facebook.com/skipalskyi.andriy/posts/10211457362213805

[58] Український центр контролю над тютюном. ВТРАТИ БЮДЖЕТУ ПРИ НЕ ПІДВИЩЕННІ АДВАЛОРНОГО АКЦИЗ НА ТЮТЮН | КОНТРОЛЬ НАД ТЮТЮНОМ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/vtrati-biudzhietu-pri-nie-pidvishchienni-advalornogho-aktsiz-na-tiutiun-kontrol-nad-tiutiunom

[59] Український центр контролю над тютюном. НАРДЕП НІНА ЮЖАНІНА ОТРИМАЛА «ЗОЛОТУ КОСУ» — АНТИНАГОРОДУ ЗА ТЮТЮНОВИЙ ЛОБІЗМ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/nardiep-nina-iuzhanina-otrimala-zolotu-kosu-antinaghorodu-za-tiutiunovii-lobizm

[60] Максим ОПАНАСЕНКО, бюро журналістських розслідувань «Свідомо», для «Галицького кореспондента». Як на дріжджах: хто став на захист пивного бізнесу. Дата доступу: 10.12.2019. http://gk-press.if.ua/x9212/

[61] Комітет з питань податкової та митної політики. Склад секретаріату Комітету. Дата доступу: 10.12.2019. http://kompmp.rada.gov.ua/news/Pro_kom/zag_info/sekret_kom/72755.html

[62] ЮЩЕНКО В’ЯЧЕСЛАВ ПЕТРОВИЧ. Декларація особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Дата доступу: 10.12.2019. https://public.nazk.gov.ua/declaration/43cc656c-71b7-4dfb-9005-7457bf7a6534

[63] Фейсбук-сторінка: Andriy Skipalskyi. Дата доступу: 10.12.2019. https://www.facebook.com/skipalskyi.andriy/posts/10214750234493554

[64] «Новое время». Андрій Скіпальський. Чи дійдемо ми до європейських цін на сигарети у 2025 році. Дата доступу: 10.12.2019. https://nv.ua/ukr/biz/experts/chi-diydemo-mi-do-yevropeyskih-cin-na-sigareti-u-2025-roci-2235297.html

[65] Офіс з фінансового та економічного аналізу у Верховній Раді України. ФІСКАЛЬНІ НАСЛІДКИ ПРОГНОЗУВАННЯ АКЦИЗНОГО

ПОДАТКУ З ВІТЧИЗНЯНИХ ТЮТЮНОВИХ ВИРОБІВ В УКРАЇНІ, ЛЮТИЙ 2017. Дата доступу: 10.12.2019.

http://tobaccocontrol.org.ua/uploads/elfinder/documents%20for%20news/TobaccoWEB_A5_10_web.pdf

[66] Український центр контролю над тютюном. Костянтин Красовський. КОМЕНТАРІ ДО ДОСЛІДЖЕННЯ «ФІСКАЛЬНІ НАСЛІДКИ ПРОГНОЗУВАННЯ АКЦИЗНОГО ПОДАТКУ З ВІТЧИЗНЯНИХ ТЮТЮНОВИХ ВИРОБІВ В УКРАЇНІ». Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/komientari-do-doslidzhiennia-fiskal-ni-naslidki-proghnozuvannia-aktsiznogho-podatku-z-vitchiznianikh-tiutiunovikh-virobiv-v-ukrayini

[67] Український центр контролю над тютюном. АНТИПРЕМІЯ «ЗОЛОТА КОСА»: ГРОМАДСЬКІСТЬ НАЗВАЛА ТЮТЮНОВИХ ТА АЛКОГОЛЬНИХ ЛОБІСТІВ В ПАРЛАМЕНТІ ТА УРЯДІ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/antipriemiia-zolota-kosa-ghromads-kist-nazvala-tiutiunovikh-ta-alkoghol-nikh-lobistiv-v-parlamienti-ta-uriadi

[68] Український центр контролю над тютюном. ГРОМАДСЬКІСТЬ ВІДЗНАЧИЛА ТЮТЮНОВИХ ТА АЛКОГОЛЬНИХ ЛОБІСТІВ АНТИПРЕМІЄЮ «ЗОЛОТА КОСА 2012». Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/gromads-kist-vidznachila-tiutiunovikh-ta-alkoghol-nikh-lobistiv-antipriemiieiu-zolota-kosa-2012

[69] Український центр контролю над тютюном. ІМІТАЦІЯ ПІДВИЩЕННЯ ТЮТЮНОВИХ АКЦИЗІВ: УРЯД ВІДМОВИВСЯ ВІД ДОДАТКОВИХ НАДХОДЖЕНЬ ДО ДЕРЖБЮДЖЕТУ ПІД ТИСКОМ ТЮТЮНОВИХ ЛОБІСТІВ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/imitatsiia-pidvishchiennia-tiutiunovikh-aktsiziv-uriad-vidmovivsia-vid-dodatkovikh-nadkhodzhien-do-dierzhbiudzhietu-pid-tiskom-tiutiunovikh-lobistiv

[70] АНТИКОР. Коррупционер и лоббист табака и водки Леонид Козаченко получил место в команде Яценюка. Дата доступу: 10.12.2019. https://antikor.com.ua/articles/3733-korruptsioner_i_lobbist_tabaka_i_vodki_leonid_kozachenko_poluchil_mesto_v_komande_jatsenjuka/print

[71] Інтерфакс-Україна. Акцизы на алкоголь и сигареты в 2015 г. повышаться не будут – глава ГФС. Дата доступу: 10.12.2019. https://interfax.com.ua/news/economic/233654.html

[72] Український центр контролю над тютюном. МЕДІЙНА ПОДЯКА ТЮТЮНОВИХ КОМПАНІЙ ВЕРХОВНІЙ РАДІ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/miediina-podiaka-tiutiunovikh-kompanii-vierkhovnii-radi; Економічна правда. ОЛЕКСАНДР КОГУТ. Про податкові альтернативи для тютюнової галузі. Дата доступу: 10.12.2019. https://www.epravda.com.ua/columns/2015/12/24/573813/?fbclid=IwAR339UnZHa6gFk5mK42rIYFXAxCSEyZu4OW4znAPwgtgrJeu_8Pag98o1io

[73] Цензор.НЕТ. Андрій Скіпальський. Розвіювання тютюнових міфів. Дата доступу: 10.12.2019. https://reforms.censor.net.ua/columns/3011712/rozvyuvannya_tyutyunovih_mfv; Рубрика. Костянтин Красовський. Форестелінг. Трюк, яким тютюнова індустрія зменшує надходження до бюджету від акцизів. Дата доступу: 10.12.2019. https://rubryka.com/blog/foresteling-tryuk-yakym-tyutyunova-industriya-zmenshuye-nadhodzhennya-do-byudzhetu-vid-aktsyziv/

[74]  Інформаційно-тематичний ресурс TobaccoTactics. Протокол про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами. Дата доступу: 10.01.2020. https://tobaccotactics.tobaccocontrol.org.ua/protokol-pro-likvidatsiyu-nezakonnoyi-torgivli-tyutyunovimi-virobami/

[75] ZN.UA. Костянтин Красовський, Андрій Скіпальський. Життєво важливий акциз. Дата доступу: 10.12.2019. https://dt.ua/HEALTH/zhittyevo-vazhliviy-akciz-_.html

[76] Фейсбук-сторінка: Эрик Найман. Дата доступу: 10.12.2019. https://www.facebook.com/erik.nayman/posts/10206795230593499; Цензор.НЕТ. Рост доли дешевых сигарет до 10% обойдется госбюджету потерей в миллиард гривен, – Найман. Дата доступу: 10.12.2019. https://censor.net.ua/news/405576/rost_doli_deshevyh_sigaret_do_10_oboyidetsya_gosbyudjetu_potereyi_v_milliard_griven_nayiman?fbclid=IwAR1ul05BO7YyCEoFU4nXeJE7RY7_gWMdBWxlG9y9sBNoGxEin6wlBRL6wLk

[77] ДЕНЬГИ.UA. Александр Крамаренко: Акцизы 2017 — повторяем свои ошибки. Дата доступу: 10.12.2019. http://dengi.ua/blog/290268-Aleksandr-Kramarenko–Akcizy-2017—povtorjaem-svoi-oshibki

[78] «Інтерфакс-Україна». Вартість сигарет після ухвалення законопроекту № 1210 може зрости у 2,5-3 рази з початку 2020 р. — тютюновий бізнес. Дата доступу: 10.12.2019. https://ua.interfax.com.ua/news/economic/612408.html?fbclid=IwAR2_QInsXySfE_XDrs2MbXPMxSdN5p0QBb3Sb_7xQKP6yRHAiDy0Dd_u8Vo

[79] The Guardian. Jessica Glenza, Sharon Kelly, Juweek Adolphe. Free-market groups and the tobacco industry — full database. Дата доступу: 10.12.2019. https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2019/jan/23/free-market-thinktanks-tobacco-control-polices-database?fbclid=IwAR1vGjJXg9LLwkBcgFz7mwLu9GB28-W2gcykVkDTCwHpu7kF_cCx_N6FQEg#4/?center-for-social-and-economic-research

[80] Український центр контролю над тютюном. Костянтин Красовський. Аналітична довідка. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/uploads/resource/file/72/58ea6cbcdda78.pdf

[81] Український центр контролю над тютюном. У І ПІВРІЧЧІ 2019 РОКУ ДОХОДИ ВІД АКЦИЗІВ НА ТЮТЮН ЗРОСЛИ, А СПОЖИВАННЯ СИГАРЕТ ЗМЕНШИЛОСЬ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/u-i-pivrichchi-2019-roku-dokhodi-vid-aktsiziv-na-tiutiun-zrosli-a-spozhivannia-sighariet-zmienshilos

[82] Український центр контролю над тютюном. Костянтин Красовський. ЗВІДКИ В УКРАЇНІ БЕРУТЬСЯ «АНГЛОМОВНІ» СИГАРЕТИ? — КОСТЯНТИН КРАСОВСЬКИЙ. Дата доступу: 10.12.2019. http://tobaccocontrol.org.ua/news/zvidki-v-ukrayini-bierut-sia-anghlomovni-sigharieti-kostiantin-krasovs-kii